03 octombrie 2010

Secretele Vaticanului-5

SECRETELE VATICANULUI-5-------Paris -20-iulie-1946- , colt cu bulevardul -President-Wislon- o agitatie neobisnuita cuprinde primul etaj al luxosului imobil , care fusese pe vremuri resedinta printului de Monaco , iar cu -20- de ani in urma devenise -AMBASADA SFANTULUI SCAUN- . Nuntiul apostolic , monseniorul -Angelo Roncalli- , tocmai primise o scrisoare de la Consistorul Central al Evreilor din Franta . Este semnata de -Leon Meiss- , presedintele , si de -Isaie Schwarz- , marele rabin . Aceasta misiva , ea singura , reprezinta un eveniment : - pe vremea aceea , contactele oficiale dintre evrei si crestini erau aproape inexistente . Tonul scrisorii este cordial . Cei doi responsabili ai comunitatii evreiesti ii transmit reprezentantului papei din Franta multumirile marelui rabin din Palestina , -Isaac Herzog- , ptr toti preotii si catolicii care au salvat vietile evreilor in timpul ocupatiei . Apoi tonul se schimba : - dupa -2- ani de la eliberare , se indigneaza semnatarii , ca multi copii israeliti inca mai sunt gazduiti prin institutiile religioase catolice , care refuza sa-i predea organizatiilor evreiesti ... . Nuntiul este la curent cu situatia . In anii de dupa razboi au fost numeroase situatii confuze - deseori dramatice - invrajband familii si mobilizand tribunalele in legatura cu copii evrei ascunsi de catolici si ramasi fara vesti de la parintii lor adevarati -- disparuti prin lagarele naziste . Unii au aderat in mod constient la crestinism . Altii au ramas prin manastiri si au imbratisat calea religioasa . Cativa au facut obiectul unor tratative aprinse intre salvatorii lor si rudele care supravietuisera din familia lor de origine . Roncalli a cerut parerea Sfantului Scaun . Sacra si suprema congregatie a --Sfantului Oficiu--[Congregatie creata de papa Paul-al-3-lea in -1542- sub numele de SACRA CONGREGATIE a INCHIZITIEI ROMANE si UNIVERSALE , si care constituia un tribunal universal la Roma . Din 1965 , Sfantul Oficiul devine -CONGREGATIA ptr DOCTRINA CREDINTEI] , i-a trimis ,  cu data -23-octombrie-1946- , traducerea franceza a unei note confidentiale redactate cu o luna mai inainte de monseniorul -DOMENICO TARDINI- secretarul Afacerilor Externe ale Vaticanului . Documentul care --fusese supus augustei aprobari a suveranului pontif-- , face apel inainte de toate la -prudenta- in contactele stabilite cu evreii , dar precizeaza clar ca --- toti copiii care au fost botezati nu mai pot fi incredintati unor institutii care n-ar fi in masura sa le asigure o educatie crestina --- si mai departe , ca --- in cazul in care parintii lor reali ii cer inapoi , cu conditia ca ei sa nu fi primit botezul , ei pot fi inapoiati --- . A CONTRARIO , botezul este o taina sacra care impune in mod obligatoriu o educatie crestina . Doctrina Bisericii , asupra acestui punct , dateaza de pe vremea -CONCILIULUI de la TOLEDO- din anul -633- . Daca citim nota monseniorului -Tardini- de la acea data , vom vedea ca a ramas neschimbata . ------------------------------------------------------------------------CEI DOI BOTEZATI IN LOCALITATEA -LA TRONCHE-------Primele dosare citate in scrisoarea celor doi eminenti conducatori evrei figureaza si cel al fratilor -FINALY-[AFACEREA FINALY] . Robert-[nascut in 1944] si Gerald-[nascut in 1942] sunt fiii lui Fritz si Anni Finaly , un cuplu de evrei austrieci care fugisera din/de -REICH- dupa Anschluss , si se stabilisera provizoriu in localitatea -Tronche- din apropiere de -Grenoble- . Parintii , care si-au circumcis cei doi prunci , pe atunci numiti -Ruben si Guedalya- , i-au ascuns in cresa de la Meylan , cu putin inainte de plecarea lor fortata la Drancy , pe -14- februarie 1944 . Dupa putin timp , au fost imbarcati intr-un tren cu directia Auschwitz ; si de acolo nu s-au mai intors . Cei doi copii , ramasi singuri , au fost transferati de o prietena a familiei -Finaly- la calugaritele de la -Notre-Dame-de-Sion din Grenoble , dar fiind prea mici ptr a fi crescuti intr-o manastire , maicile i-au trimis la cresa municipala a orasului , pe a carei directoare o cunosteau bine , domnisoara -Antoinette Brun- . Acesasta femeie cu un caracter calit , pe cat de generoasa pe atat de curajoasa , mai adoptase cinci copii inainte de razboi si a tinut in total -9- copii evrei --riscandu-si viata-- in Castelul Vif , unde cei doi frati -Finaly- aveau sa ramana pina la eliberare . Imediat dupa terminarea razboiului , doua surori ale lui -Fritz Finaly- , Margaret Fischl -rezidenta in Noua Zeelanda , si Hedwige Rosner cu domiciliul in Israel --- se adreseaza primarului din La Tronche si cer sa-i recupereze pe -Robert si Gerald- prin intermediu -ORGANIZATIEI de AJUTORARE a COPIILOR-[OSE], una dintre asociatiile evreiesti care ii cauta cu asiduitate pe copiii ascunsi sau disparuti , al caror numar il estimeaza la -3000- . Unele dintre aceste institutii , cum ar fi -SERVICIUL de EVACUARE si de REGRUPARE a COPIILOR-[SERE] , nu fac un secret din scopul lor de a-i trimite pe acesti tineri in Palestina , unde noul stat evreu are nevoie de mina de lucru . Chestiunea sionismului , foarte controversata la vremea respectiva , ii divizeaza pe evrei din Franta si contrariaza lumea catolica . Cele doua matusi obtin un raspuns echivoc , menit doar sa amine gasirea unei solutii . Apoi o cumnata a lui -Fritz Finaly- , Augusta , care se intoarce in Austria , se abate din drum si face o vizita copiilor , insotita de o reprezentanta a -OSE- . Domnisoara Brun o lamureste ca ea are de gand sa continue cresterea micutilor . In noiembrie 1946 , devine in mod legal tutoarea celor doi copii -- cu titlu provizoriu -- incercand sa treneze lucrurile , in speranta ca timpul va actiona in favoarea ei , si ca matusile de la celalalt capat al lumii isi vor abandona demersurile , si va reusi sa-i adopte pe cei pe care i-a inscris la scoala sub numele de -Robert si Gerald- ,,Brun'' . Faptul ca cei doi baieti , care-i spun ,,mama'' ar putea fi obligati sa plece cu niste necunoscuti in Israel , o tara mica in razboi , de care ei nu sunt absolut deloc legati si a carei limba n-o cunosc --- dar , o revolta pe curajoasa domnisoara -Brun- , ca si ptr intregul anturaj . In martie 1948 , sub pretextul salvarii acestor micuti protejati , extrem de credincioasa domnisoara , ia o singura decizie , cu grave consecinte : - Fara stirea matusilor de departe , care , in acest timp , isi intensifica demersurile administrative ptr a le fi inapoiati in cele din urma cei doi baieti ---- ea ii botezeaza in religia catolica , desi stie bine ca fusesera circumcisi la nastere . Le alege o nasa catolica -- sotia unui blanar evreu -- si el ascuns de domnisoara -Brun- in timpul razboiului : - Doamna -Eliascheff- nu-i poate refuza nimic celei care l-a ajutat pe sotul ei sa scape de razii si deportare . Copiii sunt botezati in biserica din -Vif- pe -28-martie-1948- . Botezarea unor copii evrei nu are in sine nimic socant . Pe atunci , crestinii , catolici si protestanti laolalta -- sunt convinsi , in marea lor majoritate , ca salvarea evreilor trece prin convertirea lor la crestinism . Botezand un copil evreu si crescandu-l in religia crestina , insemna salvarea sufletului sau . Congregatia maicilor de la -Nostre-Dame-de-Sion- , fondata de un secol , are ca prima pagina/vocatie , convertirea israelitilor . Paradoxal , tocmai aceasta indelungata proximitate cu diversele comunitati evreiesti a determinat respectiva congregatie -- La Lyon- si la -Grenoble -- , dar si la Anvers , Roma , Budapesta , Bucuresti --- sa ascunda si sa salveze mii de copii evrei in timpul razboiului . Nimic nu intrupeaza mai bine decat calugarii si calugaritele de la Nostre-Dame-de-Sion diferenta dintre - antiiudaism si antisemitism- . Toti acei crestini dezaproba antisemitismul ca teorie biologica sau rasiala . Va trebuii asteptat --CONCILIUL -2- VATICAN-- convocat in -1962- de catre fostul nuntiu -Roncalli- , devenit papa -Ioan-al-23-lea- ptr a abandona si aceasta veche idee antiiudaica potrivit careia un evreu bun este un evreu convertit .
DOI ORFANI NEVOITI SA FUGA ---------In ianuarie -1941- se angajeaza o lupta juridica apriga intre domnisoara -Brun- , din ce in ce mai putin dispusa sa renunte la copiii ,,ei'' si un prieten al familiei -Finaly- din Grenoble , Moise Keller , devenit mandatarul matusilor . Se constituie mai multe -consilii de familie- , in vederea aplicarii legii , si mai multe decizii ale justitiei , altminteri contradictorii , sunt prescrise una dupa alta , pina ce domnisoara -Brun- pe -18-iulie-1952- se vede constransa printr-o sentinta a curtii de apel din Grenoble sa predea copiii lui Moise Keller. Avocatul -Antoinettei Brun- face recurs zadarnic , sentinta ramanand executiva . Inginerul M.Keller ii va cauta , prin urmare , pe cei doi baieti la cresa municipala -Saint-Bruno- de pe strada -Henri-Le-Chatelier- , unde il asteapta o surpriza neplacuta : --cei doi copii disparuse--. Robert si Gerald au fost dusi prompt si discret intr-o tabara de vacata din localitatea -TIERBACH- din Alsacia , de catre stareta manastirii -Notre-Dame-de Sion- [maica Antonine] , o apropiata a domnisoarei Brun . Calugarita ii va adaposti -- apoi in lacasul Congregatiei sale din Paris de pe strada Notre-Dame-de-Champs , apoi ii va transfera la Marsilia , unde ii va scrie --- sub numele fals de --QUADRY- , care li se adaugase/daduse pe timpul ocupatiei -- la colegiul Notre-Dame-de-la-Visite . Scopul manevrei era cel de a pune copiii intr-un loc sigur in asteptarea verdictului -Curtii de Casatie- . Maica Antonine nu a actionat singura . Ea l-a consultat pe cardinalul -Gerlier de la Lyon- care ia dat unda verde : - ACESTI COPII SUNT BOTEZATI , TREBUIE FACUT TOT CE SE POATE PTR CA EI SA FIE EDUCATI PE VIITOR IN SPIRITUL RELIGIEI CRESTINE . Maica Antonine a demonstrat ca era in stare sa faca imposibilul , in timpul ocupatiei asigurandu-se la Lyon --- unde a si condus institutia -Notre-Dame-de-Sion- pina in -1944- , si gazduirea a sute de familii evreiesti in legatura cu prizonierii din fortul -Montluc- , sinistra inchisoare a GESTAPOULUI LYONEZ . Cardinalul poate avea incredere ca ea va aplica dispozitia intocmai . Cardinalul Gerlier , arhiepiscop de Lyon , este un personaj ambiguu , dar sincer . Patriot , fost combatant , el la primit foarte binevoitor pe maresalul -Petain- la Lyon in noiembrie -1940 : -PETAIN INSEAMNA FRANTA , IAR FRANTA INSEAMNA ASTAZI PETAIN . Dar a fost si unul dintre primi care a denuntat solemn , incepand cu -21-ianuarie-1942 , ,,persecutiile hidoase'' ale caror victime erau evreii . De asemenea , a coordonat numeroase activitati clandestine desfasurate in regiunea lyoneza , si anume , punerea in loc sigur a sute de evrei . Datorita acestor activitati a fost tratat de presa colaborationista drept -,,TALMUDISTUL EXALTAT''- . Cardinalul cunoaste dosarul acestor copii reclamati de comunitatea lor . Alertat in septembrie -1946- asupra unui numar de cazuri similare , s-a adresat nuntiaturii din Paris , care i-a trimis o copie a faimoasei note redactate de -Sfantul Oficiu- . Prelatul , ca multi alti episcopi din timpul acela , nu face decat sa aplice regulile stabilite de ierarhia romana . El ezita cu atat mai putin cand constata ca evreii insisi au opinii diferite in problema respectiva : unii vor pur si simplu sa-i regaseasca pe copii ---- printre care rabinul -Jacob Kaplan- sau profesorul -Jules Issac- , iar altii vor sa-i trimita intr-un -kibbutz- al tinarului stat Israel . Daca cei doi baieti pleaca in Palestina , e limpede ca sa terminat cu botezul lor . Pozitia cardinalului este fara echivoc : -- frati FINALY trebuie pusi la adapost , asteptand ca justitia sa se pronunte . --------------------------------------------------------------------------PUNCTUL DE VEDERE AL SFANTULUI OFICIUL . -------Chemata in fata justitiei de catre -Hedwige Roner- si avocatul ei , Maurice Garcon , ptr ,,refuz de restituire a unui copil'' , Antoinette Brun este la inceput relaxata-[nici o instanta judiciara pina atunci nu incredintase copiii -in grija- matusii lor] , dar parchetul face apel din nou ---- un nou proces este prevazut ptr -8-ianuarie-1953 . Ca o coincidenta , in ziua aceea , cardinalul Gerlier se afla la Roma , unde efectueaza o vizita -AD LIMINA- ceea ce-i permite sa supuna problema papei Pius-al-12-lea in persoana . Daca justitia nu-i vor da castig de cauza domnisoarei Brun ; va trebui oare sa se supuna riscului de violare a caracterului sacru al botezului sau , si sa-i mentina pe copii ascunsi , expunandu-se astfel unei campanii de presa fara precedent impotriva Bisericii ? Raspunsul lui Pius-al-12-lea este unul dublu : Mai inainte de toate , copiii n-ar fi trebuit sa fie botezati ---- apoi ---- doctrina Bisericii nu variaza in functie de campaniile de presa , fie ele chiar si virulente . Papa cere un dosar mai amplu , pe care Gerlier i-l trimite pe -14-ianuarie , unde se pune clar problema : - ,,,AR TREBUI OARE SA SE RECOMANDE REFUZUL PREDARII COPIILOR , INDIFERENT CE S-AR INTIMPLA ,--- EI APARTINAND BISERICII PRIN BOTEZ , AVAND IN VEDERE CA , PROBABIL , CREDINTA LOR N-AR PUTEA REZISTA INFLUENTELOR UNUI MEDIU ISRAELIT , DACA RAMAN ACOLO ? S-au dimpotriva -- PENTRU LINISTIREA CONSTIINTEI , SA SE CONSIDERE CA GRAVITATEA SCANDALULUI CREAT -- prin campania de presa care se va extinde pe plan international , sprijinita pe motive umanitare . In mod cert , opinia publica -- CONSTITUE UN MOTIV SUFICIENT PTR A TOLERA , SUB PRESIUNEA UNEI HOTARARI JUDECATORESTI DEFINITIVE , SI PTR EVITAREA UNUI RAU MAI MARE , RESTITUIREA COPIILOR FAMILIEI LOR NATURALE ? Si cardinalul mai adauga ---AFACEREA ESTE EXTREM DE URGENTA . Patru zile mai tarziu , pe cand cardinalul astepta raspunsul Sfantului Scaun , arhiepiscopul Lyonului primeste o nota comandata de batranul sau coleg , monseniorul Caillot , de -94- de ani , unui grup de profesori ai seminarului din Grenoble . Din punctul de vedere al acestora , domnisoara Brun n-ar fi trebuit sa invoce tutela provizorie ptr a-i putea boteza pe copii : -Botezul micilor -Finaly- glasuieste nota , este -Sacramental valid- si ilicit in mod grav .
Caillot si consilieri sai pledeaza ptr disocierea Bisericii de aceasta domnisoara Brun si se declara favorabil restituirii copiilor . Cardinalul , sceptic , retine formula in continuare: -SACRAMENTAL VALID SI ILICIT IN MOD GRAV- , ca un rezumat potrivit dosarului . Pe -23-ianuarie-1953- , termen exceptional de rapid in sanul Bisericii -- Sfantului Oficiu --  sub semnatura cardinalului Giuseppe Pizzardo , secretarul lui ultraconservator , ii va raspunde lui Gerlier : ,,,CA BOTEZUL COPIILOR , CARE AU VARSTA DISCERNAMINTULUI , ESTE VALID ---- SI CA BISERICA ARE DATORIA DE A APARA LIBERA ALEGERE A ACESTOR COPII CARE PRIN BOTEZ , II APARTIN , ---- DOMNISOARA BRUN VA TREBUII SA REZISTE ORDINULUI DE A PREDA COPIII , DAR EVITAND SA , CAUZEZE GRAVE PREJUDICII PROPIEI PERSOANE SAU BISERICII''' . Sfantul Oficiu a vorbit -- FACA-SA VOIA LUI -- . Aceasta lectura il pune pe arhiepiscopul Lyonului intr-o situatie dificila . Trebuie spus ca afacerea capata o noua turnura . Presa isi incepe campania . Ziaristul -Alexis Danan- a fost primul care , in noiembrie 1952 , a adus afacerea in coloanele ziarului -FRANC-TIREUR- . Subiectul a fost reluat de cronicarul --Wladimir Rabinovich- zis [Rabi] , in -LA TERRE RETROUVEE- un ziar sionist , si apoi de alte publicatii , mai mult sau mai putin informate , mai mult sau mai putin militante , mai mult sau putin exagerate . Opinia publica se inflameaza . Liberii cugetatori , atei , francmasoni si agnostici denunta in cor -- complotul sutanelor -- , -- internationala neagra -- , -- intoarcerea inchizitiei -- , si a fanatismului pus pe convertiri   . In vreme ce -LE CANARD ENCHAINE- titreaza pe un ton amuzant despre --CUIBUL DE VICARI-[titlu parodiat dupa romanul -Le noeud des viperes-[Cuibul de vipere]- de Francois Mauriac-[Grasset-1933] , in textul francez , textul original este -Le noeud de vicaires-] . In prima linie numerosi intelectuali crestini , cum ar fi preoti -Riquet- , Yves Congar , Henri-Irenee Marrou , sau Joseph Folliet se lanseaza in polemica . Francois Mauriac , care indrazneste sa sugereze in -LE FIGARO- , sa se lase celor doi baieti dreptul de a-si decide propiul destin , este coplesit de injurii . In acest stupefiant razboi al cuvintelor , este singurul care se intereseaza de copii ....... . Evreii , religiosi sau laici , nu se lasa mai mai prejos . Moise Keller cere si obtine fonduri considerabile din partea Congresului Evreiesc Mondial ptr a purta o veritabila campanie de opinie : ,,,DACA NU SUNT PREDATI COPIII VOM PROVOCA O NOUA AFACERE , MAI GRAVA DECAT AFACEREA -DREYFUS-''' . Comitete FINALY , inlocuite de Fondul Social Evreiesc Unificat , OSE , Consistorul Central sau chiar -CRIF- fac cu schimbul in organizarea mitingurilor si conferintelor , participa la sute de manifestatii impotriva --,,Bisericii care fura copii''-- si care alimenteaza zilnic cotidienele -LE MONDE- si -THE TIME- si alte numeroase alte publicatii cu informatii , comunicate , rapoarte , dezmintiri , marturii , fotografii etc . In -6- luni -LE MONDE- va consacra -62- de articole dosarului -Finaly- care din simplu fapt divers devine o afacere de proportii nationale . Foarte repede , marii rabini -Henri Schilli- si Jacob Kaplan- sunt interpelati public , acuzati ca fac jocul catolicilor . Biserica sufera direct un val inedit de anticlericalism . Polemica devine tot mai inversunata . Doamnisoara Brun este tratata de -- fata batrana despotica , impregnata de catehism  , iar Moise Keller de --,, Sergent care recruteaza in slujba statului Israel'' -- . Argumentele tasnesc din toate partile , ca si neadevarurile si injuriile . Altii amintesc de afacerea -MORTARA- care provocase un scandal pe vremea papei Pius-al-9-lea , cu un secol mai inainte : -UN BAIETEL EVREU , BOLNAV , -PE NUME -EDGARO MORTARA- , BOTEZAT IN TAINA DE O SLUJNICA , FUSESE RAPIT FAMILIEI SALE DIN ACEST MOTIV TEOLOGIC STABILIT IN SECOLUL -7- , FACAND MULTA VREME OBIECTUL DISPUTELOR JURIDICE ----- DACA S-AR FI INTORS LA RELIGIA PARINTILOR SAI , AR FI INSEMNAT SA FIE IMPINS SPRE APOSTAZIE , DECI CONDAMNAT LA INFERN . Cetatean al Statelor Papale din acea vreme , micul Edgardo devine preot al Biserici Catolice .---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------FUGA IN SPANIA--Pe -29-ianuarie-1953- temerile cardinalului Gerlier se adeveresc : Curtea de Apel din Grenoble cere trimiterea domnisoarei Brun , vinovata de -- rapire de copii -- in fata Curtii cu Juri . Pentru cardinal , ca si ptr maica Antonine , nu mai este cazul sa ezite : - copiii trebuie sa ramana ascunsi -- . Dar presa publica o fotografie a celor doi pusti --- furata de la domnisoara Brun de un ziarist lipsit de scrupule . Maica Antonine isi regaseste reflexele de pe vremea rezistentei . Pleaca pe furis in Marsilia , si ii ascunde ptr moment pe cei doi frati la abatele Mollard din parohia Saint-Michel , apoi trimite -- sub un nume nou si cu documente false , cofectionate la fata locului -- la colegiul Saint-Louis-de-Gonzague din Bayonne , unde preda abatele Barthelemy Setoain , fratele uneia dintre prietenele sale din Grenoble -- cadrul didactic la -Notre-Dame-de-Sion . Dar superiorul colegiului , abatele SILHOUETTE , a vazut fotografiile din ziar si , i-a recunoscut pe cei doi copii : -El se destainue vicarului general , abatele Narbaitz , care , convins ca procedeaza bine , anunta parchetul din Bayonne , iar aceasta il avertizeaza pe Moise Keller la Grenoble . Maica Antonina insa , mai rapida decat Moise Keller , soseste la Biarritz pe -2-februarie . Se intalneste cu episcopul locului , monseniorul Terrier , caruia ii expune dispozitiile cardinalului Gerlier , validata de Roma -- Copiii sa fie pusi la adapost  ,  apoi , cu ajutorul abatelui Setoain , pune la cale disparitia celor doi frati , dati in grija a doi preoti cunoscuti si respectati in Bayonne , parintii -Laxague si Pagola- . Abatele -Ibarbaru- preot in Biriatou , este cel care ii va trece granita/frontiera spaniola , pe carari inzapezite , in noaptea de -12-13-februarie , in directia -San Sebastian- . Cand Keller soseste la Palatul de Justitie din Bayonne , insotit de vicarul general al diocezei , nu-i vine sa creada ochi lor : -CELE DOUA PASARELE ISI LUASERA DIN NOU ZBORUL . Pleaca in aceeasi zi cu trenul de Paris , maica Antonine este arestata de politie la intoarcerea ei in Grenoble , pe-4-februarie , si incarcerata in inchisoarea -Saint-Joseph- . Ea si mai multi complici sunt inculpati ptr --sechestrare de minori-- , articolul-341-Codul Penal . Fotografia arestarii calugaritei declanseaza scandal si dezlantuie pasiuni : -Maica Antonina este cunoscuta ptr angajarea ei in rezistenta lyoneza , si toate aceste femei incarcerate , calugarite sau laice , au participat activ la Rezistenta --- au salvat evrei in timpul razboiului -- pot fi orice , mai putin antisemite . Marele rabin Jacob Kaplan stie toate acestea , din motive temeinice : -Propriii sai fii au fost ascunsi , prevazuti cu documente false in timpul Ocupatiei , de calugaritele din asociatia -PRIETENIILE CRESTINE DIN LYON- cu sediul pe strada -Pierre-Robin- , in casa Sionului . Din aceste considerente , el cauta , prin toate mijloacele , sa evite razboiul iudeo-catolic care se profileaza --- moment in care Sfantul Scaun , din cu totul alte ratiuni , refuza sa recunoasca statul Israel --- si sa negocieze cu Biserica . DAR CE SA NEGOCIEZE ? Pe -5-februarie , Jacob Kaplan ii va face o vizita monseniorului Feltin , arhiepiscop al Parisului , care ii va inlesni imediat o intalnire cu Marie-Felix , maica superioara generala de la Nostre-Dame-de-Sion . In acelasi moment/timp pe celalalt mal al Senei , nuntiul Roncalli se vede rugat de presedintele Republicii -Vincent Auriol- sa-l primeasca pe maestrul Garcon , avocatul familiei Finaly . Toata lumea , pina la ministru de justitie , vine cu propunerile propiului compromis . Pot fi predati copii si incredintati unei persoane neutre ?---Li se poate garanta libertatea religioasa , beneficiind , in acelasi timp , de un invatamint iudaic ?---Se poate renunta la urmarirea domnisoarei Brun in schimbul predarii copiilor ? Pe -10-februarie , monseniorul Caillot , batranul episcop din Grenoble , lanseaza un apel prin intermediul -AFP- , ptr a fi gasiti cat mai repede copiii . Gerlier ii daduse unda verde ca sa demonstreze bunavointa Bisericii . Nici cardinalul nu-i de alta parere . In realitate , o chestiune ii macina in secret pe -Roncalli , Feltin , Gerlier , Caillot , precum si pe Kaplan , ca si pe numerosi alti evrei francezi : -- Oare in caz de restituire , cum s-ar putea impiedica plecarea imediata si fara intoarcere spre Israel a celor doi baietei ? Familia nu face un secret din acest obiectiv , propunand si ea un compromis : -inscrierea celor doi frati la colegiul francez din Ierusalim . Pe -27-februarie , secretarul nuntiului confirma cardinalului Gerlier ca Roma cere --- intoarcerea in Franta a copiilor -- dar doreste -- sa fie luate toate precautiile ptr a nu fi fortati sa devina israeliti.- -----------------------------------------------------------------DE LA OTTAVIANI LA MONTINI-----------Pe teren , situatia evolueaza . Pe -19-februarie , brigada mobila din Bordeaux ii aresteaza pe abatele Ibarbaru si pe contrabandistul Joseph Susperreguy care recunosc ca au dus copiii in Spania --- si-l denunta fara a pregeta pe comanditarul lor , abatele Laxangue , profesor la marele seminar din Bayonne . Acesta este arestat si el , precum si trei alti preoti basci si un laic suspect de a fi acoperit fuga copiilor . Alte inculpari sunt pronuntate impotriva preotilor si calugaritelor din Marsilia si din Grenoble . In total , in jur de -15- inculpati ajung in inchisoare , toti catolici ferventi care au actionat precum le-a dictat constiinta si , de asemenea , aproape toti membri notori ai rezistentei . Pe -6-martie-1953- la Lyon , se incheie un acord in sase puncte intre reprezentantul Bisericii-[parintele-Chaillet] si familie [Hedwige Rosner] , in care se stipuleaza ca toate plangerile in curs vor fi retrase --- ca fratii FINALY vor fi restituiti matusii lor Rosner , si nu vor pleca in Israel , orice s-ar intampla , mai devreme de -4- luni . Compromisul , alambicat , este ratificat de Gerlier si Kaplan . Cardinalul nu se simte deloc mandru : -- el ii scrie direct prosecretarului Sfantului Oficiu , colegului sau Alfredo Ottaviani , ptr ai marturisi ca linia radicala a Vaticanului este imposibil de promovat . La Roma , prelatii incep sa se nelinisteasca , iar atacurile indreptate impotriva Bisericii ii agaseaza pe cardinalii Curiei . Atitudinea intrasigenta a lui Ottaviani este contestata la cel mai inalt nivel --- adica la secretariatul de stat . Si iata , ca dosarul ajunge in alte maini . Pe -23-martie , dogmaticul Ottaviani nu mai este cel care raspunde , prin intermediul nuntiului Roncalli , unui cardinal Gerlier care se roaga sa primeasca unda verde ptr a merge sa-i caute pe cei doi frati , ci monseniorul Giovanni Batista Montini , inlocuitorul secretarului de stat --- cu adevarat numarul doi al Vaticanului . Montini -- viitorul papa Paul-al-6-lea -- nu ramane surd/nepasator la argumentele ambasadorului Frantei -Vladimir d'Ormesson : -- Sfantul Scaun nu doreste sa fie implicat in aceasta inextricabila problema de botez , fie , dar macar sa intervina pe linga Biserica spaniola ptr a facilita intoarcerea copiilor......... . Monseniorul Montini , care a luat legatura cu Pius-al-12-lea , are de gand sa inlesneasca desfasurarea lucrurilor . Telegrama sa sugereaza in substanta ca Gerlier , sa trimita un reprezentant la nuntiatura din Madrid , iar Roma , va face tot posibilul sa-i convinga pe spanioli . In aceeasi seara , arhiepiscopul Lyonului o trimite pe Germaine Ribiere la Madrid . Celebra partizana , unanim respectata , este mai mult ca oricine altcineva , o obisnuita a misiunilor secrete . Nici nu-i trece prin cap ca aceasta avea sa dureze trei luni incheiate . Incredibila partida de pocher mincinos este departe de a fi incheiata/terminata . Acum trebuie luptat cu guvernul spaniol --- Franco urmareste personal mersul afacerii -- care se opune oricarei extradari si acopera fetis detentia celor doi baieti . Caudillo-[Francisco Franco - general si om politic spaniol]- isi insarcineaza chiar ministrul afacerilor externe sa propuna guvernului francez schimbul celor doi -FINALY- cu militantii basci republicani in exil la Tabres-[localitate in Pirinei , la 771-km departare de Paris] . Ministrul Georges Bidault se teme ca Franco blufeaza ? Pe nota care ii este transmisa , scrie -NU- cu cerneala rosie . Cat despre biserica spaniola , prin glasul cardinalului primat -Pla.....y Deniel- arhiepiscop de Toledo --- ea nu ridica nici macar un deget ptr a facilita mersul lucrarilor . Pronuntiul apostolic de la Madrid , monseniorul Cicognani , apropiat de franchistii aflati la putere , da dovada de o pasivitate nedisimulata . In tara bascilor , consulul Frantei din San Sebastiano o primeste pe Germaine Ribiere , dar nici el nu ia masuri . Numerosi observatori acuza Biserica din Franta de pasivitate si de complicitate cu Biserica spaniola , in mod evident legata de generalul Franco .----------------SITUATIE CONFUZA IN TARA BASCILOR----------Realitatea devine amara : nici guvernul francez , nici primatul Bisericii spaniole --- care primeste de la Montini , pe -5-mai , o telegrama amenintatoare --- spun ca nu stiu in realitate unde sunt copiii . Prin preotii basci din Bayonne , Germaine Ribiere afla ca cei doi frati nu au fost dusi la Madrid , asa cum se prevazuse initial , ci la manastirea benedictiana din LAZCANO , din provincia Guipuzcoa , mai inainte de a fi incredintati , separat , unor particulari . Robert avea sa povesteasca mai tarziu ca a locuit incognito la un insignier din Guetaria , sub numele de Jean Etcheverry , si ca suferea mai ales ca fusese despartit de fratele sau mai mic . Dar iata ca bascii se dovedesc si mai putin cooperanti ca spaniolii . Cand maica Germain Ribiere ajunge la Lazcano este data afara pe usa cu toata curtoazia de riguare de catre calugarul prior , dom Maur Elizondo , pe care aceasta extraordinara agitatie diplomatico-ecleziaistica il lasa absolut rece . Nationalisti , antifranchisti , acesti besci nu primesc ordine de la nimeni....... . Cum sa-i faca sa inteleaga pe prelatii Curiei -- pe evreii francezi -- ca comitetele Finaly si presa anticlericala si/ca mutismul reprezinta , ptr nationalisti basci , un mod de a afla/da cu tifla guvernului lui Franco ? Pe -5-iunie , Kaplan , indemnat de diverse institutii evreiesti , pe care el are de gand sa le stranga in jurul consistorului Central , denunta in fata presei acordul din -6- martie si acuza Biserica de joc dublu . Toate ziarele revin brusc asupra afacerii , multiplicand informatii false , informatii trucate si comentarii indignate , fara sa se stie de fapt , nimic din tot ce se urzeste la San Sebastian..... . Pe -11-iunie , cardinalul Gerlier bate cu pumnul in masa . Il convoaca la Lyon pe Germaine Ribiere , pe maica Antonine , pe preotii basci Aritzia si Laxague , pe tinarul secretar al episcopului din Bayonne -- care nu-i altul decat viitorul cardinal -ETCHEGARAY- si pe alti cativa protagonisti , ptr a defini obiectul final si unic : cum sa procedeze ptr a constrange aceea mina de preoti basci implacabili sa cedeze si sa-i sileasca sa predea copiii Finaly . Cei doi preoti basci si secretarul monseniorului Terrier pleaca stingheriti , dar convinsi . Beneficiind de sprijinul lor , Germaine Ribiere isi reia cautarea , din intermediar in intermediar...... . Dar calugarii basci sunt incapatinati , mai ales priorul din Lazcano . I sa cerut sa-i protejeze pe cei doi micuti botezati , aceasta cauza este sacra , iar el va aparea pina in pinzele albe . E nevoie de un ordin explicit din partea monseniorului Montini , de la Roma , pe 15-iunie , si de o scrisoare a sefului guvernului basc in exil , foarte respectatul Jose Antonio Aguire , refugiat in Franta din -1946- , ptr ca Germaine Ribiere sa fie in cele din urma indrumata catre abatele manastirii benedictine din Belloc , aflata pe teritoriul francez . Abatia este legata de cea din Lazcano . Parintele staret , fost deportat , var cu abatele Laxague , ii promite ca va merge sa caute copii -,,ACOLO UNDE SE AFLA''- si ca ii va preda pe -25-iunie la orele -11- , la consulatul Frantei din San Sebastian . Parintele Inda se tine de cuvant . Germaine Ribiere ii va intimpina pe copii , si binenteles ii va insoti pina la frontiera --- unde ii asteapta o masina a ministrului francez de interne . In sfarsit . Pe -23-iunie Curtea de Casatie respinge recursul domnisoarei Brun si confirma tutela copiilor matusii Hedwige Rosner . Aceasta va astepta ca pasapoartele celor doi frati sa-i fie predate personal de catre insusi prefectul de politie , pe -18-iulie , ptr a-si retrage toate plangerile formulate impotriva domnisoarei Brun si a calugarilor intemnitati . Nici nu se pune problema ca cei doi copii sa fie educati in credinta catolica --- sa li se acorde un timp de gandire sau sa mai ramina cateva luni in Franta . Pe -25-iulie , ROBERT si GERALD FINALY , insotiti de domnul si doamna Rosner , pleaca spre Israel cu avionul , definitiv . Nu se vor mai intoarce niciodata in Franta .----------Biografia datelor-----KAPLAN JACOB--L'Affaire Finaly--Cerf-1993--------KELLER MOISE--L'Affaire Finaly telle que je l'ai vecue--Fischbacher-1960----LATOUR GERMAIN--Les Deux Orphelins--Fayard--2006-------------------------POUJOL CATHERINE--Les Enfants caches-[L'affaire Finaly]--Berg International-2006--Descrierea-CIP-Biblioteca Nationala Romana-Sfin-Litera-2010-trd-Margarita-Petrescu-Autor-B.Lecomte.