05 noiembrie 2010

Secretele Vaticanului-6

SECRETELE VATICANULUI-6- Paris , miercuri -23-septembrie-1953- . Este ora -3- dupa-amiaza , cand masina nuntiului apostolic , cu blazonul Vaticanului , patrunde cu viteza redusa pe strada -Barbet-de-Jouy- si parcheaza in fata cladirii Rambuteau la numarul -32- fiind sediul ARHIEPISCOPIEI DIN PARIS . Ilustrul oaspete , cu ochelari intunecati , este intampinat de cardinalii Achille Lienart , presedintele Adunarii Cardinalilor si Arhiepiscopilor din Franta -[ACA], de episcopul LILLE si de Maurice Feltin , Arhiepiscop al Parisului , flancati de vreo douazeci de alti episcopi si superiori ai congregatiei . Cu exceptia secretarului -ACA- tinarul Jean Villot , si toti acesti ecleziarhi , mireni si clerici au un punct comun : - Ei numara printre enoriasii lor preoti-muncitori . Din uzinele din Lille si pina la docurile din Marsilia --- din portul Havre pina la barajele din Alpi --- ei numarau pe atunci in jur de -100- de preoti si calugari care s-au dedicat trup si suflet sarcinii evanghelizarii proletariatului . Cu riscul de a nu-si mai gasi calea , s-au de a se rataci . Tocmai aceasta chestiune trebuia s-o discute , intr-un demers putin obisnuit , eminentul reprezentant al papei . Nuntiul -Paolo Marella- este o ruda apropiata a cardinalului -Ottaviani- prosecretar in cadrul -Sacrei Congregatiei- a -Sfantului Oficiu- . Fost delegat apostolic in Japonia , apoi in Australia , el ii succede in iunie lui Angelo Giuseppe Roncalli , in resedinta particulara de pe strada -President-Wilson- care gazduieste , din -1923- nuntiatura apostolica . Prin glasul sau , papa insusi este cel care ia cuvantul : ,,PREOTII-MUNCITORI REPREZINTA O RUSINE PENTRU CRESTINI SI EXPUN BISERICA UNUI GRAV PERICOL'' . Cu vocea sa aspra , nuntiul scoate in evidenta -- abundenta unor informatii -- demne de incredere , orale si scrise , care au parvenit Sfantului Scaun . Preotul este preot , muncitorul este muncitor , nu-i nimic de discutat in aceasta privinta . Prelatul nici macar nu pomeneste de misiunea de sine , nici de relatia dintre Biserica si clasa muncitoare . Nu a venit de acolo ptr a discuta , ci ptr a transmite un ordin . Pentru ca experienta se dovedeste negativa , trebuie sa i se puna capat . Punct final . Niciodata in -40- de ani n-a domnit o tacere atat de grea in saloanele resedintei Rambuteau . Una dintre paginile cele mai dense din Istoria Bisericii se incheie astfel , in mod autoritar si brutal . Treizeci de ani de experiente , de eforturi , de initiative si de aventuri , in care s-au amestecat generozitatea si naivitatea , nebunia si sacrificiu , grandoare si iluzii , ce au fost tocmai spulberate cu o lovitura de carja papala . ------------------O LUME IN CARE NU ESTE CUNOSCUT -HRISTOS--------------------------------In sfera de influenta a Actiunii Catolice , marea opera a papei Pius-al-11-lea , abatele Joseph Cardijin ce fondase in 1925 in Belgia -ORGANIZATIA TINERETULUI MUNCITORESC CRESTIN-[Jeunesse Ouvriere Chretienne-J.O.C-], si preluata in Franta de catre abatele Georges Guerin , din Clichy-sous-Bois , in anul 1927 , ce avea ca obiectiv : - ATENUAREA DEZINTERESULUI PE CARE-L MANIFESTA BISERICA , DE LA MIJLOCUL SECOLULUI AL -19- LEA , FATA DE CLASA MUNCITOARE ---- SI CARE INSUMEAZA --SARACIMEA-- PRIN EXCELENTA . Pius al-11-lea insusi calificase aceasta abandonare drept --- cel mai mare scandal al secolului al -19- lea . La scurta vreme , cativa preoti din -[J.O.C]-[Albert Bouche , Bernard Rouzet]- coboara in mine , muncesc in Halles , fac si un stagiu la uzinele Renault . Sunt numiti apostoli-muncitori sau misionarii-muncii . Influenta -[J.O.C]- se extinde la tinerii catolici , dar aceste experiente raman deocamdata foarte marginale . Al doilea razboi mondial va schimba datele problemei . Incepand cu dezastru din mai -1940- , numerosi oameni ai Bisericii se trezesc aruncati --ca de altfel intreaga populatie franceza-- in tulburarile provocate de ocupatia nazista . Ei descopera medii sociale pe care nu le cunosteau . Sute , apoi mii de muncitori , in marea lor majoritate decrestinati . Serviciul de Munca Obligatorie -[SERVICE du TRAVAIL OBLIGATOIRE-S.T.O-]- mai intai , apoi lupta de rezistenta , accentueaza acest amestec de populatii diverse . In mai 1941 , monseniorul Rodhain , preotul general al prizonierilor de razboi , trimite clandestin -25- de preoti , apoi dupa aceea inca -200- sa se amestece printre cei -800000- de muncitori din -S.T.O- . Multi vor relata aceasta experienta inedita . Unii dintre ei , in sensul propiu al cuvantului , nu se vor mai intoarce . Unul dintre acesti clandestini curajosi -- parintele Victor Dillard -- un iezuit care va pieri la Dachau , povestea intr-una din scrisorile sale : ,,AVEAM SENTIMENTUL CA LE ERAM STRAIN , CA APARTINEAM UNEI ALTE CULTURI --- LATINA MEA , LITURGHIA MEA , TEOLOGIA MEA , MESA MEA , RUGACIUNILE MELE , DISTINCTIILE MELE SACERDOTATE , FACEAU DIN MINE O PERSOANA APARTE SI UN FENOMEN CURIOS , DE PARCA AS FI FOST UN POPA S-AU UN BONZ JAPONEZ'' . In acel an -1941- un om va face opera de pionerat --- este vorba despre cardinalul Emmanuel Suhard , in varsta de -67- de ani , noul arhiepiscop al Parisului . Cu -12- ani mai inainte , pe cand era un tinar episcop de Bayeux si Lisieux , el fusese impresionat de toate acele uzine -- Unde Hristos nu era Cunoscut -- si unde avea de gand chiar de pe atunci sa trimita -misionari- asa cum trimite Biserica in inima savanei africane , sau in insulele din Pacific . Faptul ca nu demult fusese , la Roma , codiscipol al lui -Eugenio Pacelli-[devenit papa Pius-12-lea] si a lui Luigi Maglione-[devenit secretarul sau de stat], care ii confera o anume credibilitate . Souhard convinge Adunarea Cardinalilor si Arhiepiscopilor din Franta sa infiinteze o organizatie speciala de preoti , destinata sectoarelor celor mai decrestinate din societatea franceza . Pe -5-octombrie-1942- el deschide la Lisieux un seminar al Misiunii Franceze , destinat formarii viitorilor preoti voluntari ce urmau sa evanghelizeze clasa muncitoare , incredintandu-i conducerea calugarului Louis Augros , din orasul Saint-Sulpice , fost superior al seminarului din Autun . Acolo , in casa Saint-Jean din Lisieux , vine sa se instaleze abatele -Henri Godin- un preot federal din -J.O.C- ale carui carti , pe atunci devorate de tinerii militanti crestini , denunta o religie catolica facuta --Pentru cei Bogati-- . Impreuna cu abatele Yvan Daniel , alt preot din -J.O.C- , Godin redacteaza un opuscul policopiat de -58- de pagini , intitulat -- AMINTIRI DESPRE CUCERIREA CRESTINA A MEDIILOR PROLETARE -- in care propune sa se puna bazele unei misiuni - Pentru Proletariatul Nostru Lipsit de Religie . -------------------TARA MISIUNII - FRANTA -------Pe -26-aprilie-1943 , a doua zi de Paste , cardinalul Suhard ia masa linistit la arhiepiscopia din Paris , impreuna cu secretarul sau , abatele -Le-Sourd- care ii recomanda brosura lui Godin si Daniel . Ravasit de lectura , arhiepiscopul ii convoaca imediat pe cei doi autori si hotareste sa reproduca documentul in -80- de exemplare , ptr al pune in circulatie intr-un cerc inchis si avizat . Brosura circula , intr-adevar , din mina in mina , citita cu febrilitate prin parohii , seminarii si manastiri . In Biserica Frantei va exploda o bomba , noteaza unul dintre teoreticienii Actiunii Catolice , monseniorul Pierre Tiberghien , impresionat si el de brosura . Dupa cea obtinut -NIHIL OBSTAT- de la cenzura ecleziastica , pe data de -23-mai , documentul apare in cele din urma in librarii , pe -12-septembrie-1943- , imbogatit cu numeroase expuneri detaliate ale subiectului si cu noi exemple . Este publicat la editura Abille din Lyon --- o sucursala a edituri -CERF- folosita de dominicani in zona libera ptr a-si continua munca , sub un titlu provocator : FRANTA- TARA MISIUNII - . Faptul ca Franta , fiica cea mare a Bisericii , tara a sfintilor , a catedralelor si a teologilor , poate fi considerata ca un teritoriu ce trebuia evanghelizat la fel ca -- VOLTA SUPERIOARA -- sau ca --PAPUA- NOUA GUINEE -- care reprezenta intr-adevar o mare provocare . Cartea cunoaste un succes considerabil --- in cativa ani , va depasi pragul de -100000- de exemplare . Ea ridica deja doua probleme care vor face sa scartie , apoi sa dea peste cap experienta preotilor-muncitori , si anume : CE RAPORT EXISTA INTRE O -MISIUNE- PE DOMENIUL PROLETARIATULUI SI O -PAROHIE DE CARTIER ? Autonomia acestei misiuni specifice nu reprezinta oare o noua --parohie-- fara nici o legatura ierarhica sau structurala cu parohia traditionala ? Riscul care-i paste pe acesti noi --misionari-- nu consta oare in izolarea si ruperea de Biserica institutionala ? Vrand sa ne facem --popor cu poporul-- , nu vom inventa oare cultura -indigena- , precum misionarii din Africa , o cultura noua , rivala celei care hraneste crestinismul ? Autorii nu fac un secret din riscurile asumate individual de preotii-muncitori . Astfel , explica ei -- Convertirea proletariatului reprezinta o munca austera , care poate sa ramina multa vreme arida - pretinzand de la toti cei care o practica o dedicare trup si suflet ........... iata de ce acesti misionari trebuie sa se astepte sa fi compromisi , chiar in ochii confratilor lor . Ei trebuie sa renunte --- la speranta de a-si reveni vreodata . Aceste cuvinte premonitorii , se vor adeveri dramatic -10- ani mai tarziu . La cateva saptamini dupa ce-i primise pe Godin si Daniel , cardinalul Suhard infiinteaza , pe -1-iulie-1943- Misiunea din Paris , a carei conducere avea sa i-o incredinteze abatelui -Georges Michonneau- preot la Sacre-Coeur du Petit-Colombes , care se remarca prin inovatiile sale liturgice pe intelesul oamenilor simpli , lipsiti de orice cultura religioase . Dar aceasta , declina oferta . Cardinalul se adreseaza atunci parintelui Hollande , preot din Polangis , un cartier muncitoresc din Joinville-le-Pont , iar acesta accepta . In ziua inaugurarii , pe -14-ianuarie-1944- cardinalul Suhard se adreseaza fara ocolisuri asistentei : ,,SCOPUL DIRECT AL MISIUNII CONSTA IN A-I CONVERTI PE PAGANI ---- IAR SCOPUL INDIRECT ESTE DE A DEMONSTRA CRESTINILOR CA TREBUIE SA ADOPTE O ATITUDINE NOUA , SI CA TREBUIE SA SE PRODUCA UN SOV'' . Dupa discursuri , primii preoti voluntari , printre care Godin si Daniel depun juramintul : ---MA ANGAJEZ SA-MI CONSACRU INTREAGA VIATA CRESTINIZARII CLASEI MUNCITOARE DIN PARIS ... . Acest angajament nu este unul banal . Dovada o reprezinta succesul romanului -- SFINTII AJUNG IN INFERN -- de Gilbert Cesbron , din -1952- carte care se vinde in -800000- de exemplare .------------------------------- -- AMENINTAREA  SARCEDOTIULUI---------Episcopii francezi sunt atenti si mai curand binevoitori fata de initiativele de acest gen care se inmultesc . Actiunea Catolica este in fierbere . In decembrie 1941 , la Marsilia , un dominican , Jaques Loew , fost avocat , convertit la 25 de ani , decide sa se faca docher printre docheri , cu permisiunea Arhiepiscopului din Aix-en-Provence , monseniorul de Provencheres . In acelasi moment , la Lyon , Louis-Joseph Lebret , un fost ofiter de marina , devenit dominican , pune bazele gruparii Economice si Umanism , care popularizeaza ajutorarea lumii a -3-a . In 1943 , la Houssaye-en-Brie , parintele Epagneul fondeaza asociatia Fratii Misionari de la Sate . In 1947 , la Aix-en-Provence , parintele Voillaume , intemeietorul comunitatii -Micilor Frati ai lui Iisus- infiinteaza prima fratie muncitoreasca inspirata de parintele Charles de Foucald .... . Razboiul si Ocupatia au infierbantat mintile , si au scos la iveala personalitatile , care au exacerbat divergentele . Eliberarea inzeceste acest clocot pastoral --- dupa razboiul care a provocat cele mai cumplite orori din toate timpurile , crestinii nu sunt ultimii , nici pe departe , care se gandesc ca lumea trebuie schimbata din temelii . Toate inovatiile prezinta interes . Ele fac din Franta acel laborator al Bisericii pe care Roma il priveste mereu cu teama , iar lumea crestina cu invidie . Marturie sta vizita acelui tinar , preot polonez la Marsilia , pe -8-iulie-1947- , in parohia Saint-Trophime , din Cartierul La Cabucelle , acesta vine sa se informeze in legatura cu experienta desfasurata de parintele Loew . Tinarul prelat , care a devorat cartea lui -Godin si Daniel- , se numeste -KAROL WOJTYLA . Este atat de pasionat de tot ce descopera , incat va scrie , la intoarcerea in Polonia , un articol care va face istorie --- si care ziaristii il vor scoate de prin sertare -30- de ani mai tarziu , cand autorul articolului va fi ales papa sub numele de -- IOAN PAUL -al-2-lea , de care vom vorbi mai tirziu . Din 1944 pina in 1947 , mai multe echipe de preoti-muncitori se constituie la Lyon , Rouen , Marsilia , Limoges , Saint-Etienne , Bordeaux si Lyon -- unde cardinalul Gerlier , primat al Galilei , incredinteaza Misiunii Franceze o parohie muncitoreasca la Givors . In capitala , Misiunea din Paris ajunge sa numere de la -7 la 25- de membri , sub autoritatea directa a arhiepiscopului . La inceput , toti acesti misionari constituie mici echipe sacerdotale specifice , autonome , dar atasate unor parohii , sub tutela episcopilor lor . Dar inca din vara lui 1945 , pe culoarele Vaticanului incep sa se exprime anumite remarce , anumite ingrijorari , anumite opozitii . Cardinalul Suhard , care nu e catusi de putin naiv , preia initiativa si ii trimite la Roma pe parintele Hollande , superiorul ierarhic al Misiunii din Paris si pe parintele Augros , superiorul ierarhic al Misiunii Franceze , ca sa pledeze cauza la cel mai inalt nivel . Pe 27-noiembrie-1946- , cei doi preoti sunt primiti de Pius-al-12-lea . Audienta dureaza -7- minute , nici o secunda in plus . Louis Augros intra din capul locului in miezul subiectului , explica scopul misiunii in mediul -pagin- si cere sprijinul explicit al papei ptr sustinerea acestei experiente care avea sa fie --foarte grea-- si care are nevoie de autonomia preotilor implicati . Raspunsul papei este : ,,FITI PRUDENTI , IN JOC ESTE VOCATIA'' . Parintele Hollande incuviinteaza si cere ca acesti preoti foarte speciali , cu titlu exceptional , sa poata oficia mesa de seara : ,,VOM VEDEA , SI VOM STUDIA PROBLEMA''.... . Pius al-12-lea ii binecuvanteaza pe delegati , care pleaca spre tara cu siraguri de matanii si sentimentul de a fi fost intelesi de acest papa impresionant . Dar dupa cateva zile , cei doi sunt primiti la Sacra Congregatie a Sfantului Oficiu de catre monseniorul -Alfredo Ottaviani- ,,asesor'' al acestui tribunal bisericesc cu o reputatie indoielnica ---- Oare Sfantul Oficiu nu este oare succesorul direct al SFINTEI INCHIZITII ? ---- si isi dau seama ca partida nu este castigata . Cardinalul Suhard va primi el insusi confirmarea , cand Sfantului Oficiu il va ruga , pe -15-februarie-1947- sa raspunda la o lista cu noua intrebari deloc placute : -PREOTII--MUNCITORI RESPECTA CUM SE CUVINE OBLIGATIUNILE SARCEDOTALE ? --- MESA DE SEARA ESTE CU ADEVARAT NECESARA ? ---EXPERIENTA NU VA FI DAUNATOARE FUNCTIEI CLASICE ALE PREOTULUI ? . --- NU EXISTA ALTE MIJLOACE DE A PATRUNDE IN RANDUL MASELOR ? -...............etc . Tonul este plin de incredere . Nuntiul din Paris , monseniorul Roncalli , nu ascunde faptul ca impartaseste aceasta rezerva ....... . In schimb , la Roma , loctiitorul Montini , unul dintre cele doua personaje foarte apropiate de Sfantul Parinte , este partizanul --asumarii unor riscuri-- ptr ca nimeni sa nu-si poata reprosa ca nu s-a facut totul ptr salvarea lumii . Monseniorul Montini , viitorul papa Paul -al-6-lea , aproba in acel an traducerea in italiana a cartuliei lui -LOEW-[In misiune proletara] , care-i fusese transmisa de ambasada Frantei . In 1951 , Montini ii spune lui Loew in cursul unei audiente la Roma : ,,E NEVOIE DE METODE NOI PTR CA PESTELE SA TRAGA IARASI LA NAVODU ... lui SFANTUL PETRU''-[Cetatea Vaticanului]. -------------------------------------O BISERICA IN BISERICA ?----------Pentru a merge mai departe in misiunea lor , unii dintre acesti preoti cer permisiunea de a se angaja ei insasi ca muncitori . Cererea este logica . Tot asa cum Sfantul Pavel recomanda ,,SA TE FACI EVREU CU EVREII --- PAGAN CU PAGANII -- preotul muncitor trebuie sa faca -- MUNCITOR CU MUNCITORII'' -- fara a fi impiedicat de unele obligatii liturgice sau parohiale - sau vestimentare . Chiar asupra acestui aspect se vor indrepta , oficial , rezervele ierarhiei : Portul Sutanei . Ii poti pretinde unui muncitor metalurgist sa respecte toate regulile liturgice legate de functia sa de preot ? S-au sa-si spuna rugaciunea inainte de a se duce la munca ? -- S-au sa-si citeasca breviarul seara inainte de culcare ? -- S-au mai treaca-mearga . Dar sa cari saci de ciment in sutana --- e la fel de inadmisibil ca instalarea unui confesional intr-un garaj de autobuze municipale . Papa insusi arunca primul tunet pe cerul misiunii muncitoresti . Pe -23-septembrie-1950- -Pius-al-12-lea- publica o exortatie apostolica asupra sacerdotiului -- MENTI NOSTRAE -- care pune lucrurile la punct . Preotul -- aminteste ferm papa , reprezinta un -alt Hristos- fiind diferit de toti cei care au primit botezul , atasat functiei prezbiteriene si in mod obligatoriu repartizat unei comunitati . El trebuie sa se fereasca de doua pericole : -ACTIVISMUL si NOUTATEA- . PENTRU CEI MAI MULTI PREOTI-MUNCITORI , ACEST TEXT NU REPREZINTA DECAT O CHEMARE TEORETICA LA ORDINE , LIPSITA DE CONSECINTE . Dar cu ocazia reuniunii lor nationale din -10-februarie-1951- cardinalul Feltin in persoana le comunica o scrisoare a Sfantului Oficiu , semnata de monseniorul Ottaviani , care sugereaza episcopilor cu preotii-muncitori in dioceza lor sa constituie un directorat in vederea examinarii situatiei acestora , si -evitarii unor anumite deviatii- . Un directorat -- de ce nu ? ----------------------------SPECTRUL COMUNISMULUI------------------Teama si panica pun stapinire pe Biserica Catolica in general -- si pe papa in particular , fata de dezvoltarea nestavilita a comunismului ateu in Europa si in lume . Trebuie spus ca , la vremea respectiva , aceasta situatie prezenta toate datele in masura sa-l preocupe pe Pius-al-12-lea si pe cardinalii sai . De la sfarsitul celui de-al-2-lea RAZBOI MONDIAL , ansamblul tarilor Europei Centrale si Orientale , toate cu o veche cultura crestina , au cazut sub dominatia Kremlinului . Din 1948 , vine randul Asiei sa fie afectata : -- pe -1-octombrie-1949- , Mao Tzedun proclama triumful revolutiei din China , in iunie 1950 Razboiul din Coreea va duce la instaurarea unui regim marxist dintre cele mai dure cunoscute de istorie , iar tavalugul comunist pare de neoprit . Pentru biserica , aceasta rasunatoare expansiune politica este cu atat mai diabolica , care antreneaza revolutii ideologice si persecutii antireligioase , incepand cu eliminarea brutala a catolicilor ucrainieni de catre -STALIN- in 1946 . In acel an , monseniorul Stepinac , primat al Iugoslaviei , este aruncat in inchisoare de noua putere comunista incarnata de maresalul I.Bronz.Tito . In 1949 , vine randul monseniorului Beran -arhiepiscop de Praga , si a cardinalului -Mindszenty- primat al Ungariei , sa fie intemnitati in urma unor procese politice inscenate . Imediat dupa faimoasa intalnire cu nuntiul , ce avusese loc in sediul Arhiepiscopiei din Paris -25-septembrie-1953- cardinalul -Wyszynski- , primat al Poloniei , este arestat de politia politica poloneza si intemnitat la randul sau --- spre stupefactia tuturor ziarelor din Europa . Patru luni mai tarziu , ziarul -LA CROIX intocmeste un prim bilant al acelor vremuri tulburi : -4- cardinali , -32- de arhiepiscopi , -117- episcopi au cazut victime comunismului triumfator ..... . Noua primejdie bate la usa . Noul Ambasador al Frantei de pe linga Sfantul Scaun , Vladimir d'Ormesson , ce l-a inlocuit pe filozoful Maritain in octombrie 1948 si care il intalneste adesea pe papa Pius-al-12-lea , noteaza ingrijorarea crescand a Vaticanului fata de aceasta escaladare a pericolelor --- si ii da dreptate suveranului pontif . Dar comunismul progreseaza si in Europa de Vest : - in doua tari dintre cele mai apropiate de Vatican , Franta si Italia , unde au peste -30%- din voturi , iar comunistii sunt pe punctul de a pune mina pe putere . Si ar fi reusit in 1947 , in Franta , si in 1948 in Italia , daca STALIN nu s-ar fi opus din considerente de tactica internationala . Sfantul Scaun , prin glasul Sfantului Oficiu , reaminteste in 1949 principiul excomunicarii comunistilor , referindu-se la celebra enciclica din 1937 , in care Pius al-11-lea califica doctrina comunista ca fiind perversa la modul --INTRINSEC-- . Pe culoarele Vaticanului nu mai sunt suportati catolicii asa-zisi -progresisti- care iau calea comunismului --- adica preotii care au participat la marile greve muncitoresti din -1947 si 1950- , sau teologii progresisti --- precum parintele Chenu in martie 1950 , ce semneaza Apelul de la Stockholm lansat de Moscova , si care viza interzicerea bombei atomice americane . Orientarea preotilor-muncitori catre comunism se dovedea iminenta . Multi dintre ei provin din mediul proletar si cunosc de pe acum ce inseamna fraternitatea de atelier , nostalgia anilor -1936- si versurile INTERNATIONALEI . Altii descopera cultura muncitoreasca , de pe cealalta parte , descoperindu-si slabiciunea fizica , si se intreaba care este statutul lor intelectual in lupta sindicala si politica . Majoritatea lor , sunt mai educati decat tovarasii lor de munca , si sunt obisnuiti sa vorbeasca in public --- iar celibatul le da multa libertate seara sau la sfarsit de saptamina : - Ei ajung sa fie alesi delegati sindicali in comitetele de uzina , unde li se cere sa redacteze scrisori si manifeste - sau sa-si reprezinte colegii in discutiile cu patronii . Cat se poate de firesc ei sunt invitati cu insistenta sa adere la -CGT-[Confederatia Generala a Muncii] si desigur la -PCF-[Partidul Comunist Francez] . De altfel , este si cazul parintelui Barreau , apartinand Misiunii din Paris , primul preot ales in secretariatul Uniunii Muncitorilor din Metalurgie de pe Sena . Militantii comunisti , omniprezenti in uzine nu arboreaza nici mustata lui STALIN , nici ochelarii lui -L.P.Beria -[fost sef al-NKVD-ului]. --------------------------------SFANTUL OFICIU IN COLIMATOR----------- Asupra acestei teme , extrem de delicate , ajung la Roma sute de scrisori --- nelinisti , atentionari , plingeri disimulate , indignari , denunturi personale . Acestea sunt transmise de episcopi , in mare parte ajung la nuntii s-au la Curie . In noiembrie-1953 , cardinalul Feltin vrea sa-i inmineze cardinalului Ottaviani -300- de scrisori care se refera la realitatea pastorala a preotilor-muncitori , dar se loveste de un raspuns politicos : ,,ESTE INUTIL , SUNTEM PE DEPLIN INFORMATI ASUPRA SUBIECTULUI.......CLIMATUL ESTE NEFAST'' . Pius-al-12-lea cade grav bolnav la pat , pe la jumatatea lui ianuarie , in Castelul Gandolfo . Cum n-a vrut sa numeasca un nou secretar de stat la moartea cardinalului Maglioni in 1944 , putere este impartita intre monseniorul Tardini si monseniorul Montini , pro-secretari de stat , desi acestia nu sunt inca nici macar cardinali --- iar Sfantul Oficiu profita de situatie : -cardinalii Ottaviani-[asezor] si Pizzardo-[secretar] inmultesc initiativele si admonestarile , impunand Bisericii un control aproape politienesc --- departe de orice preocupare evanghelica . Citirea unor cronici sau jurnale ale unor teologi francezi implicati in afacerea preotilor-muncitori din vremea aceea , pune in evidenta gradul de manie retinuta si de ura mocnita in randul multor oameni ai Bisericii , vizand --sistemul nedemn si mizerabil care domneste la Roma-[Congar] . Sistemul este comparabil , total cretin , cu serviciile -GPU-ul si cu cele ale Gestapoului-[Congar]. Pe -7-aprilie-1951- parintele Michel Favreau , preot-docher in portul BORDEAUX , moare subit/zdrobit de o incarcatura de barne-[grinda] . Episcopul sau , monseniorul Richard , refuza sa atace responsabilitate civila a directiei portului , asa cum o cerea -CGT-ul- . Iar faptul ca doi preoti-muncitori au fost arestati cu ocazia manifestatiei organizate impotriva sosirii generalului american Ridgway la Paris , pe -28-mai-1952- ---- cum ca mai multi dintre ei au participat la Adunarile Miscarii ptr Pace , nu a ajutat cu nimic cauzei lor . Pe -22-septembrie-1951- monseniorul Ancel , episcopul auxiliar al Lyonului , scrie preotilor-muncitori din dioceza sa -- reluand si dezvoltand toate nelinistile exprimate de papa in exortatia sa din septembrie 1950 . Metoda utilizata de preotii-muncitori se dovedeste prea subiectiva si ameninta unitatea Bisericii , devalorizand functia parohiala , si risca sa izoleze -echipele de preoti-muncitori- si sa le ferece in certitudinile lor neincrezatoare , respectiv ostile fata de institutia ecleziastica . Monseniorul Ancel pune astfel in garda incidental , impotriva , -indoctrinarii marxiste- a preotilor la locul de munca . Scrisoarea are efectul unei bombe , si demonstreaza ca vantul si-a schimbat directia provocand numeroase intruniri contestatare , divizand preotii-muncitori intre ei ------- iar parintele Loew , din Marsilia , face un apel ca ei sa nu se desprinda de Biserica . Pe -11-martie-1952- , se interzice recrutarea unor noi preoti-muncitori . Stagiile prin uzine ale seminaristilor sunt si ele interzise . Pe -12-aprilie , parintele Augros , superiorul Misiunii Franceze si directorul seminarului din Lisieux , este demis in functiile sale de catre COMISIA EPISCOPALA a CLERULUI . In primavara anului -1953 , cardinalul Pizzardo -- care nu este numai Secretarul Sfantului Oficiu , ci inalt magistrat al Congregatiei Seminariilor si Universitatilor- il trimite pe parintele Paul Philipe , dominican sa viziteze seminarul transferat la Limoges , apoi inchis , pe -6-septembrie-1953- , lasand de izbeliste -19-seminaristi , care urmau sa fie hirotonisiti . In acea zi cruciala de -23-septembrie-1953 , cand nuntiul Marella convoaca celebra reuniune la Arhiepiscopia din Paris , o face ptr a da lovitura de gratie . Totusi acesti cardinali prezenti la aceasta reuniune dramatica reactioneaza . Se asteptau la o admonestare , nicidecum la un ordin asa de radical , care nu lasa nici un fel/chip episcopilor vreo posibilitate de manevra . Lienart rosteste ,,ESTE O CATASTROFA PTR BISERICA DIN FRANTA SI , DE ASEMENEA , PTR CLASA MUNCITOARE'' . Lienart si Feltin sugereaza sa mearga la Roma impreuna cu Cardinalul de Lyon , -Gerlier- ptr a-l intalni pe papa si a-i expune argumentele lor prin viu grai . Nuntiul este contrariat , dar nu se poate opune unui asemenea demers . Calatoria va avea loc dupa reuniunea -ACA- prevazuta la jumatatea luni octombrie . Pentru observatorii francezi , soarta preotilor-muncitori , precum si tot ce implica aceasta experienta , depinde de calatoria la Roma a celor trei principali emisari ai Bisericii din Franta . Pe -5-noiembrie-1953 , exact la ora -13,15- Pius-al-12-lea ii primeste pe cei trei cardinali francezi la resedinta sa din Castelul Gandolfo . Intrevederea dureaza o ora si jumatate . Lienart , presedintele -ACA- este cel care ia cuvantul in fata papei .El si-a exersat pledoria cu ocazia inaugurarii unui monument ridicat in memoria cardinalului Suhard , pe -10-octombrie- , in apropierea localitatii Angers : -,,PREASFINTE PARINTE - SUSPENDAREA TOTALA A PREOTILOR-MUNCITORI IN CEL MAI SCURT TERMEN VA INSEMNA PTR BISERICA ,  SI PTR ENORIASI , O SURSA DE DIFICULTATE  DEOSEBIT DE SERIOASA , IAR URMARILE VOR AVEA UN IMPACT INCALCULABIL''....... .Si Lienart enumera : -,,BISERICA VA FI CONSIDERATA , O DATA IN PLUS --ALIATA CELOR BOGATI SI PUTERNICI , SUTE DE MII DE SUFLETE SE VOR VEDEA PARASITE INTR-O LUME ABSOLUTA STRAINA BISERICII'' , in continuare el sublinia ca ,,BISERICA VA FACE , CU ACEEASI OCAZIE -UN INESTIMABIL CADOU COMUNISMULUI , CARE DE ACUM A INCEPUT SA SE LAUDE CU ACEST LUCRU'' . Concluzia lui Lienart este foarte inteleapta : - ,,TREBUIE DESPARTIT GRAUL DE NEGHINA SI PARATE PRIN REFORME PROFUNDE DERIVELE ACTUALE ''. Timp pierdut . Raspunsul lui Pius-al-12-lea reprezinta un rechizitoriu implacabil : ,,RISCURILE PTR SARCEDOTIU SI DEFINITIA INSASI A PREOTULUI , PARTICIPAREA PREOTILOR-MUNCITORI LA MARILE GREVE DIN VARA , TOTUL ESTE EXPUS , CHIAR DACA PAPA CONSIDERA CA , DIN PUNCTUL SAU DE VEDERE , ESTE VORBA DE UN CAZ DE CONSTIINTA'' . Cei trei cardinali insista : misiunea nu poate fi oprita in totalitate . Se poate admite --conchide papa-- ca unii preoti-muncitori sau din campul muncii sa preia stafeta , dar in calitate de preoti si in legatura cu parohiile . Slaba compensatie . Cand iau avionul cu directia Paris , cele trei eminente , se simt invinse sau chiar doborate . Papa a transat definitiv chestiunea . In aceeasi dimineata , in biroul sau din Sfantul Oficiu , cardinalul Ottaviani le-a dat o lectie : -FRUMOS EXEMPLU DAT BISERICII , desi papa se pronuntase limpede in aceasta problema ---- ca sa vada si cardinalii francezi , incercand sa-l determine sa revina asupra unei decizii atat de motivate . CARDINALII NU TREBUIE OARE SA SE SUPUNA PAPEI ? Pe -28-decembrie , la Lille , in timpul urarilor pe care le adreseaza clerului din dioceza sa , cardinalul Lienart vine cu explicatii : ,,A FI PREOT SI A FI MUNCITOR SUNT DOUA FUNCTII , DOUA VIETI DIFERITE , CARE NU POT FI CONFUNDATE FARA A ALTERA NOTIUNEA DE SARCEDOTIU . NU AVEM DREPTUL DE A NE ATINGE DE SARCEDOTIU ASA CUM A FOST EL STABILIT DE -HRISTOS''- . Aceste considerente , conchide Lienart , ,,SUNT ATAT DE EVIDENTE INCAT NU NE MAI RAMANE DECAT SA NE INCLINAM IN FATA LOR'' . Capitularea se dovedeste totala . Pe -19-ianuarie-1954- episcopii din Franta publica o -Scrisoare catre preotii-muncitori ptr a-i informa ca trebuie sa-i ajute -sa se supuna-. Dar Lienart , Feltin , Gerlier , precum si cvasitotalitatea episcopilor francezi , vor repeta si justifica saptamini de-a randul ralierea lor la decizia papei ---- fara a putea stavili stupoarea generala fata de aceasta ingrata schimbare de opinie . ---------------------------------------------------------------------TRAGEDIA CELOR NESUPUSI--------Scrisoarea din -19-ianuarie are un efect cutremurator . La baza , se organizeaza riposta . Lui Lienart i se trimite un -raport- al -preotilor de la baraj- acei muncitori din constructii , care merg din santier in santier prin vaile de munte --- unde este elaborat un -document[carte]verde- al preotilor-muncitori din regiunea pariziana . Pentru multi dintre ei , este vorba de o tragedie personala . Cum sa rupa legaturile tesute cu rabdare in noul lor mediu ? Cum sa-si abandoneze asa repede activitatile si responsabilitatile ? Cum sa-si lase tovarasi de lupta intr-o totala descumpanire ? Cum sa accepte discursul oficial asupra -supunerii- , sursa a spiritualitati ? . Miercuri -3-februarie , alta lovitura de trasnet . Principalele cotidiene franceze , inclusiv L'Humanite , publica un comunicat , in acelasi timp manifest politic si plangere sfasietoare , semnat de cei -73- de preoti-muncitori care resping deciziile episcopale din -9-ianuarie . In aceeasi dimineata , nuntiul Marella transmite textul la Roma , prin telefon , precum si lista semnatarilor . Pe -1-martie , data limita a ultimatului episcopal , episcopii sunt sanctionati pe linie ierarhica si suspendati -A DIVINUS- , NU MAI AU DREPTUL DE A OFICIA MESA , SI NICI DE A EXERCITA VREO FUNCTIE SACERDOTALA . Unii dintre preotii-muncitori vor reveni in sanul Bisericii , dar in jur de -50- vor merge pina la capat cu angajamentul asumat . Acestia vor fi numiti -NESUPUSII- . Printre acestia , Jean -Marie Huret si Jean Cottin- , muncitori necalificati in Havre , -Bob Lathuraz si Pierrot Senegas- , muncitori la -MONTCEAU-LES-MINES , -Bernard Chauveau si Roger Deliat- , muncitori calificati la uzinele RENAULT din Boulogne , -Roger Breistroffer- , metalurgist la Arcueil , -Jean Breynaert- , zidar in Grenoble , precum si -Aldo Bardini- , -Jean Olhagaray- , -Jo Lafontaine- ,- Maurice Combe- , -Jean Gray ...etc. Acesti soldati pierduti ai Evangheliei vor trai un veritabil infern : Zdruncinarea credintei -- adica indoiala asupra esentialului -- confuzia sociala -- si binenteles furia impotriva Bisericii . ---------------------EPURARILE DOMINICANE-----La Roma , manifestul celor -73- ii discrediteaza definitiv , daca mai era nevoie , preotii-muncitori si pe cei care sustin . Incepand cu dominicanii . Dupa publicarea respectivului document , parintele Suarez , maestrul -ORDINULUI SFANTULUI DOMINIQUE- , trece printr-o experienta dura . Convocat in ziua aceea --- in hazardul calendarului --- cardinalul -Valerio Valeri , inaltul prelat al Congregatiei Calugarilor , fost nuntiu pe linga guvernul de la Vichy , afla , in urma unei explicatii brutale , ca dominicanii din Franta sunt mult prea implicati in aceasta poveste . Dominicanului ii fuge pamintul de sub picioare cand aude din gura superiorului sau ierarhic ca sa dovedit prea slab cu francezi ,iar cei trei stareti vizati trebuie demisi , si ca institutiile in care se formeaza viitorii dominicani-[170-de studenti] trebuie inchise , si pe viitor sa schimbe modul de desemnare a responsabililor ordinului . Atacul vine din partea Sfatului Oficiu . Inca din octombrie , cardinalul Pizzardo condamnase --regretabilul spirit de nesupunere si de indisciplina care-i caracteriza pe dominicani si mai ales pe teologii lor , specialisti in --fraze stralucitoare si afirmatii vagi-- .Conducandu-l spre iesire pe parintele Suarez , cardinalul Valeri ii intinde un plic voluminos , continand un pachet de scrisori , rapoarte , denunturi de tot felul impotriva preotilor-muncitori si teologilor membri ai ordinului : -TREBUIE SA RECASTIGATI INCREDEREA SFANTULUI OFICIULUI......CHESTIUNEA NU SUPORTA AMANARE . Din -6-februarie , parintele Suarez coboara la manastirea din Faubourg-Saint-Honore , unde se afla si resedinta parintelui Avril , parintele provincial al Frantei . Dupa cateva zile , in chilia sa dubla de la primul etaj , la picioarele unei statui a Sfantului Dominic , opera a lui -Fra Angelico- , Suarez ii primeste succesiv pe parintele Chenu , parintele Feret , parintele Bosselot-[directorul editurii-CERF-] si parintele Congar , ptr a-i anunta ca sunt sacrificati pe altarul ordinului . Cuvintele lui Suarez sunt impresionante : ,,ACCEPTATI ACESTE SANCTIUNI---VA IMPLOR --- AJUTATI-MA SA SALVEZ ORDINUL'' . Aceste cuvinte le va repeta la ora -15,00- in fata consiliului extraordinar reunit in sala capitulara , anume ptr aceasta imprejurare : ,,DACA LASAM SFANTULUI SCAUN SENTIMENTUL CA NE SUPUNEM , TOTUL VA FI DAT UITARII REPEDE --- ALTMINTERI , MASURILE RISCA SA FIE FOARTE GRAVE.''... . Prin cuvinte ocolite , intr-o franceza ezitanta , Suarez da explicatii ca papa Pius-al-12-lea , grav bolnav , nu mai are mult de trait , iar ei trebuie sa reziste pina la alegerea viitorului papa . Ii cere fiecaruia sa accepte in tacere aceasta incredibila -epurare- : -ELIMINAREA LUI CHENU , CONGAR , FERET si BOISSELOT , inlocuirea imediata a celor trei stareti -[-Avril- , la Paris , -Belaud- , la Lyon , -Nicolas- , la Marsilia ] - ordin catre superiorii caselor de misionari-[Albert Bouche , Bernard Garey , Jacques Screpel...etc] de a rechema toti preotii-muncitori in manastirile lor inainte de -1-martie , cenzurare sistematica a tuturor publicatiilor de catre Curia Generala . UN VERITABIL TRAFALGAR- comenteaza parintele Boisselot . Pe -11- februarie , Suarez se prezinta la nuntiul Marella : -MISIUNE INDEPLINITA- . Ordinea domneste printre dominicanii francezi . Toate ziarele preiau si comenteaza , in dimineata urmatoare , aceasta -epurare- istorica . LE MONDE evoca -PERICOLUL REVENIRII CELOR MAI DISCUTABILE METODE ALE INCHIZITIEI , -FRANC-TIREUR si L'EXPRESS denunta o revenire a -intregismului- . Daca anumite ziare de extrema dreapta , cum ar fi -RIVAROL- se bucura ca preotii-muncitori au fost pusi la locul lor , altele mai de stanga , precum -LE POPULAIRE- isi exprima indignarea ca Vaticanul trateaza Franta ca pe o tara de protectorat . Ziarul cel mai retinut in comentarii este -LA CROIX- care se limiteaza sa publice , pe data de -12- , o notita nesemnificativa --NIMIC NU-I SIMPLU , NU SE POT AMESTECA LUCRURILE-- al carui text ii fusese dictat direct parintelui Gabel , redactor-sef , de nuntiul Marella . Trebuie spus ca Alfred Michelin , director la BONNE-PRESSE , editor al ziarului LA CROIX , le scrisese in particular , pe -10- februarie , preotilor Chenu si Congar ptr a-si exprima tristetea si compasiunea fata de --masurile atat de aspre-- care-i lovisera nu de mult... . In aceeasi zi , in vizita la parohia Regina Pacis din Roma , cardinalul Ottaviani rosteste un nemilos rechizitoriu la adresa preotilor-muncitori , referindu-se , la salturile lor in intuneric , la metodele lor mai mult spectaculoase decat eficiente , la erorile comise care duc la --irosirea gratiei divine-- astfel , incat , fara indoiala , toata lumea sa stie cine comanda Biserica Universala . Polemici aprinse in presa . Din -18-februarie , la Roma , ambasadorul -Vladimir d'Ormesson- comenteaza cu prosecretarul de stat , monseniorul Montini , efectele -dezastruoase- ale masurilor luate impotriva preotilor-muncitori si a dominicanilor , pe care le compara --MUTATIS MUTANDIS-- , cu o afacere Dreyfus pe plan intern a Bisericii din Franta . Cu titlu confidential , Montini admite ca momentul ales ptr a face curatenie in curtea dominicanilor se dovedeste deosebit de -inoportun- si ca numai Sfantul Oficiu se face responsabil de situatia creata . Nimeni nu-si poate inca imagina ca monseniorul Montini avea sa fie ales papa in -1963- si ca va da dreptate tuturor acelora care vor sa mai creada in aceasta forma de apostolat : Ca urmare , MISIUNEA MUNCITOREASCA , va reveni la viata din 1965 , sub forme mai putin exagerate , cu binecuvantarea noului suveran al Bisericii . Intre timp , toate intrebarile ridicate de aceasta criza - statutul preotilor , rolul laicilor , supunerea fata de Roma , libertatea religioasa , si in special , raportul Bisericii cu lumea moderna ----- toate acestea vor alimenta in mod cu totul neasteptat ceea ce avea sa fie cel mai formidabil examen de constiinta al unei Biserici depasite de vremuri , adica ceea ce va fi --Conciliul Vatican-2- . ---------------------------------------------Biografia datelor ---------CONGAR YVES-Journal d'un theologien [-1946-1956-]-CERF-2000 .-------GODIN HENRI- et -DANIEL YVAN-Le France , pays de mision ? -[-3-edition]--edit- de l'Abeille , Lyon ,-1944- . HURET JEAN-MARIE-Pretre-ouvrier insoumis-CERF-1993-. ----------LEPRIEUR FRANCOIS-Quand Rome condamne , coll . -Terre Humaine- , PLON/CERF-1989 .------POULAT EMILE-Naissance des pretes ouvries , coll . -Religion et societes-CASTERMAN-1965-. ------VINATIER JEAN-Les Pretes-ouvriers , le cardinal Lienart & Rome -editions ouvrieres-1985 . Descriere-CIP-Bibloteca Nationala Romana-sfin-litera-2010-trad-Margarita-v-Petrescu. Autor-B.Lecomte.