05 ianuarie 2011

Secretele Vaticanului 8/1

SECRETELE VATICANULUI-8/1. Roma , 29-iulie-1968 , Via della Conciliazione , in aceea dimineata tarzie , SALA STAMPA este plina la maxim , cand monseniorul Ferdinando Lambruschini , profesor de teologie in cadrul Universitatii Laterano , urca la tribuna . Prelatul scoate niste hartii din mapa si incepe sa vorbeasca intr-o tacere apasatoare . Textul pe care-l prezinta in mod solemn presei din lumea intreaga este o enciclica pe care papa Paul-al-6-lea o semnase cu -4- zile inainte . Ea-[enciclica] incepe in latina prin cuvintele -HUMANAE VITAE- care -- precum impun uzuantele -- vor deveni titlu -DESPRE VIATA OMENEASCA- . Documentul se referea la problema controlului asupra nasterilor . De -5- ani se asteapta din partea Bisericii sa-si precizeze doctrina asupra nasterilor , in materie de contraceptie . O groaza de dezbateri , polemici , tribune , pe aceasta tema arzatoare , dar data aceasta , papa a transat problema . Ziaristii cunosc problema/subiectul , si nu le trebuie mult timp sa inteleaga enciclica care-si urmeaza cursul istoriei , deoarece va face multa valva . Lambruschini raporteaza : ORICE ACT MATRIMONIAL , TREBUIE SA RAMANA DESCHIS TRANSMITERII VIETII.... . Singurele autorizate de Biserica sunt ,,,mijloacele naturale''' care se bazeaza pe respectarea ciclului firesc al femeii . Papa interzice ca ,,ilicita'' adica orice actiune care , fie in previziunea actului conjugal , fie in derularea sa , fie in dezvoltarea consecintelor sale firesti , si-ar propune ca scop s-au ca mijloc de a face imposibila ,,Crearea''. In speta , nu se poate invoca ,,,nici din ratiuni foarte grave''' doctrina ,,,raului cel mai mic''' , fiidca este vorba de o ,,,Dezordine Intrinseca''' , adica de ,,,un lucru nedemn ptr fiinta umana''' . Degeaba insista monseniorul Lambruschini , putin stingherit , asupra ,,Curajului'' de care face dovada papa , publicand astfel acest text in pofida presiunilor si asteptarilor lumii exterioare . Degeaba subliniaza ca HUMANAE VITAE nu reprezinta o declaratie ,,Infailibila'' , si ca , perceptul ei nu este ,,Imposibil de reformat'' , iar ptr ziaristi , problema apare cum nu se poate mai limpede , si anume : PILULA ESTE PROSCRISA DEFINITIV. Paul al-6-lea a luat cea mai dificila decizie a pontificatului sau , binenteles , urmarile aveau sa fie grave .---------------------------------------------------------CE SPUNEA BIBLIA ?-----------Enciclica se refera , cum era de asteptat , la ,,Revelatia Divina''. Dar trebuie sa admitem ca Biblia ofera putine referinte in vederea elaborarii unei morale familiale si sexuale -[chiar daca acestea nu sunt inteles pe deplin]. Daca textul biblic descrie numeroase practici conjugale pure si impure ,,SA NU RAVNESTI LA FEMEIA VECINULUI TAU'' cum spune Decalogul , si ofera in Cantarea Cantarilor unul dintre cele mai frumoase imnuri ale dragostei din istoria omenirii , el nu interzice nici poligamia , nici divortul , nici concubinajul , ramanand aproape mut/nul asupra subiectului contraceptiei . In legatura cu Adam si Eva , Geneza mentioneaza simplu ca Dumnezeu ,,I-A CREAT BARBAT SI FEMEIE'' si le-a poruncit ,,SA CREASCA SI SA INMULTEASCA'' , pina ce ,,VOR UMPLE PAMINTUL'' . Singurul text biblic care are o legatura cu contraceptia este celebrul pasaj al Genezei in care Onan se vede condamnat de Dumnezeu , ptr ca , ,,ISI RISIPESTE SAMINTA PE JOS'' cand se culca cu vaduva fratelui sau . Traducerea latina a Sfantului Ieremia , din secolul al-4-lea , lasa sa se inteleaga ca tocmai acea retragere , adica acel -COITUS INTERRUPTUS- ii atrage pedeapsa divina , ceea ce va antrena prin extensie , condamnarea masturbarii --- desi adevarata greseala a lui Onan consta in faptul ca , nu a vrut sa respecte porunca lui Iahve-[Dumnezeu in ebraica] de a darui un prunc vaduvei fratelui sau , ceea ce ar mai insemna : Nesocotirea indatoririlor familiale , adica , cea care ,,DISPLACE LUI DUMNEZEU'' , si nu retragerea in sine . Nici -NOUL TESTAMENT- nu se dovedeste mai explicit . Daca-i citesti pe cei -4- evaghelisti , Invataturile lui Iisus s-au referit putin la relatiile familiale si sexuale , spunand doar ca barbatul si femeia sunt chemati ,,SA FIE UN SINGUR TRUP'' iar ,,OMUL NU TREBUIE SA DESFACA CEEA CE DUMNEZEU A UNIT'' . In afara acestui ordin marital , care ramane fundamental in interzicerea divortului de catre biserica , Iisus se distinge mai ales prin toleranta si indurarea sa . Spre exemplu , FEMEIA ADULTERA ? el nu o condamna . Samariteanca , femeia ,,CARE MERGE DIN BARBAT IN BARBAT''? ii reveleaza ca inainte de toate el este Mesia . Prostituata ,,MARIA-MAGDALENA''? , Iisus o iarta fiindaca a iubit . Iata ce anume explica faptul ca , textele MAGISTERULUI asupra subiectului pina in zilele noastre , sunt intemeiate mai mult pe traditie --- de la Sfantul Pavel la Pius-al-11-lea , trecand prin Sfantul Augustin si Sfantul Toma d'Aquino --- decat pe/prin Scriptura . Incadrarea in norme a sacramentului ,,penitentei'' se dovedeste o masura esentiala , fiind cheia practicii crestine , care ii va indemna pe clerici , in decursul secolelor , sa codifice pina la exces regulile vietii conjugale . Fara indoiala ca , in istorie , crestinismul a reprezentat un proces ontologic esential unei -Antichitati Pagane- , foarte putin preocupate de acest aspect . Sa ne gandim numai la stoici --- , ii opune egalitatea dintre barbat si femeie , adica , sfarsitul puterii absolute detinute de -PATER FAMILIAS- , dragostea fiind , centrul relatiilor dintre soti , si respectarea vietii copiilor . Dar crestinii nu au scapat nici de mistere , nici de tabuurile epoci lor : Atat vreme cat stiinta nu descoperise legile fecundarii , problemele legate de sex-[sperma , sange , menstruatie , nastere] au generat , inclusiv in randurile lor , traditii si reguli ce tin de domeniul magiei , fantasticului s-au absurdului . Astfel ca teologii si confesorii au pus la punct , in decursul secolelor , interdictii legate de sarbatorile religioase , adica , ciclu femeii , perioada graviditatii , dar si de morala divina elaborata de Biserica . Starea virginala nu este oare preferabila conditiei maritale ? Un sot care incalca regula comuna isi condamna sotia la infern ? Placerea sexuala in cadrul casatoriei este condamnabila ? Si acea misterioasa chestiune a raportului dintre actul sexual si procreare , pe care toate civilizatiile , toate religiile , toate doctrinele si-au pus-o , vizeaza in mod exclusiv reproducerea speciei ? De-a lungul a doua milenii biserica a consolidat morala atat de precisa , sofisticata si restrictiva , incat aceasta ocoleste fara prea mari dificultati descoperirile stiintei si progresele tehnicii , care au revolutionat subiectul incepand cu a doua jumatate a secolului al-19-lea . Cand Pius-al-11-lea redacteaza enciclica sa -CASTI CONNUBII- asupra casatoriei , in 1930 , putini catolici se arata interesati de condamnarea de catre papa a oricarei metode de contraceptie : NICI UN MOTIV , CAT DE GRAV AR FI EL , NU POATE FACE CA CEEA CE ESTE IN MOD ,,INTRINSEC'' IMPOTRIVA NATURII SA DEVINA NATURAL SI CINSTIT.............LIPSIREA DELIBERATA A EFICACITATII ACTULUI SEXUAL/CONJUGAL IN MATERIE DE PROCREARE ESTE RUSINOASA SI ,,INTRINSEC'' NECINSTITA . Retragerea , diafragma , prezervativul , sterilizarea cu ajutorul medicamentelor de orice fel reprezinta , asadar , practici ,,Necinstite'', si destinate sa ramana ca atare .---------------------------------OGINO SAU PILULA ?------------------Tocmai ca o coincidenta stranie a istoriei , in care papa Pius-al-11-lea redacteaza enciclica sa -CASTI CONNUBII- din 1930 , in cealalta parte a lumii , medicul japonez -KYUSAKU OGINO- face publica celebra sa metoda , care permite unui cuplu sa evite o sarcina nedorita , abtinandu-se de la orice raport timp de cateva zile , cand are loc ovulatia . Aceasta -abstinenta periodica- ce consta in profitarea de sansa pe care o ofera natura , nu este ilicita : -Asa decide Pius al-12-lea in 1951 , in fata unei intruniri a moaselor . In cazul unor ,,motive serioase'' , de ordin ,,medical'' EUGENIC-[ameliorarea speciei umane] economic sau social , un cuplu isi poate limita raporturile sexuale la perioadele nefertile ale femeii . Pius-al-12-lea admite in treacat ca uniunea conjugala nu este obligatoriu destinata sa aduca pe lume copii . El recunoaste mai ales , -A CONTRARIO- , ca ,,regularizarea nasterilor'' poate fi ,,compatibila cu legea lui Dumnezeu'' . Aparitia in -1954- a pilulei contraceptive relanseaza dezbaterea , indeosebi printre teologi . Unii dintre ei , cum ar fi Louis Janssens , din Louvain , estimeaza ca pilula se inscrie in facultatea data omului , potrivit Genezei , de a ,,Transforma Natura'' . Adica , cu conditia ca pilula sa nu distruga , mutileze vreun organ , si sa nu aiba deasemenea propietati , care sa puna in pericol sanatatea ----- ci doar sa determine aminarea unei activitati naturale . Oare , ce diferenta in sine exista intre folosirea pilulei si metoda Ogino ? Alti teologi se revolta si condamna fara drept de apel acest mod artificial de contracarare a vointei lui Dumnezeu , iar insusi Pius-al-12-lea inclinandu-se in acest sens . Totusi in 1958 , in fata unui congres al hematologilor , el declara ca femeia poate lua pilula ca medicament , ca un remediu necesar in tratarea unei maladii a uterului s-au a altei suferinte , in virtutea principiului ,,actelor cu efect dublu'' --- efectul pozitiv al actului primand in fata celui negativ . In spatele acestor dezbateri adesea teoretice , intrebarea concreta care ii divinizeaza pe toti acesti experti , este cea care avea sa alimenteze ani de zile polemica urmatoare : Oare numarul de copii doriti de un cuplu depinde doar de Sfanta Providenta-[natura] ? , s-au poate decurge din constiinta celor doi soti , sub privirea lui Dumnezeu , in deplina responsabilitate ? In 1963 , ptr prima data , un episcop catolic , monseniorul William Bekkers , lanseaza un apel , la televiziunea olandeza , cum ca Biserica sa nu se amestece in ceea ce se cuvine , dar totusi , tinand cont de constiinta cuplurilor de credinciosi . Cateva luni mai tarziu , ansamblu episcopilor olandezi , luand in considerare ,,numeroasele si rapidele progrese inregistrate de stiinta'' sustin acelasi lucru . La acea data , incepuse Conciliul Vatican 2 . Un astru cu traiectorie ascendenta a episcopatului european , cardinalul Leon-Joseph Suenens de 58 de ani , arhiepiscop de Malines-Bruxelles si primat al Belgiei , este pe cale sa devina o figura centrala a conciliului . Din-totdeauna fusese pasionat de acest subiect . In 1956 , el publica -DRAGOSTE SI STAPINIRE DE SINE- , exact in momentul in care un anume abate Wojtyla , din Cracovia , redacteaza o carte intitulata -DRAGOSTE SI RESPONSABILITATE- care avea sa apara in 1960 . Si unul si celalat considera ca metodele contraceptive inseamna ,,INSASI NEGAREA VIETII CONJUGALE'' pe care o transforma in ,,,Minciuna si in preocuparea fata de propia persoana'''. Dar amindoi constata , ca urmare a confesiunii unor femei , ca metoda Ogino , nu reprezinta un panaceu . Unul la Louvain , celalalt la Lublin --- se convoaca repede medici , demografi , economisti si teologi in vederea aprofundarii subiectului , dar curios este ca , belgianul si polonezul vor trage concluzii diametral opuse .--------------------------------DOCTRINA PUSA LA INCERCARE----------------------------------La deschiderea Conciliului , in toamna anului 1962 , Suenens a constatat cu consternare ca una dintre ,,schemele'' propuse parintilor participanti la conciliul , intitulata -De Castitate- si redactata de teologul conservator Ermenegildo Lio , se referea la casatorie si sugera doctrina.................adica , ca doctrina sa nu sufere nici-o schimbare . Acesta sa fie oare acel -AGGIORNAMENTO- despre care vorbise Ioan-al-23-lea ? In martie 1963 , el ii sugereaza papei-[care il apreciaza pe arhiepiscopul de Malines-Bruxelles si pe care il numise cardinal in martie 1962]- sa constituie o comisie restransa care sa trateze subiectul . Batranul pontif , bolnav , incuviinteaza . Dar moartea ,,bunului papa Ioan'' in luna urmatoare intrerupe procesul . ,,Comisia pontificala ptr studierea populatiei , a familiei si a nasterilor'' va vedea lumina zilei abia la toamna . In scopul oficial al pregatirii conferintei mondiale a -ONU- asupra populatie , prevazuta sa aiba loc la New Delhi in primavara lui 1964 , cei 6 membri ai comisiei se intrunesc pe -12-13-octombrie-1963 la hotelul Hof Ter Bank , in apropiere de Louvain , unde unul dintre ei , parintele Clement Mertens , conduce deja un grup de studii asupra populatiei . O recomandare : DISCRETIE . Sunt prezenti urmatorii : un iezuit francez , sociologul Stanislas de Lestapis , si trei laici : medicul britanic John Marshall , doctor Pierre von Rossum , medicul personal al reginei belgienilor si economistul Jacques de Willmars . Dominicanul elvetian Henri de Riedmatten , secretar al grupului , va intocmi in cele din urma schimburile lor de vederi/intrevederi , prezentand , -22- de file cu un continut foarte ortodox , amintind de stadiul doctrinei si sugerand , in numele micului grupului , ca s-ar cuveni sa se studieze mai atent tot ce se refera la pilula contraceptiva , iar papa ar trebui sa evite luarea unei pozitii definitive in chestiunea dezbatuta . Nimic mai mult : -NICI UNUL DINTRE NOI , va marturisi Marshall , NU-SI PUNEA PROBLEMA CA VECHEA DOCTRINA POATE , S-AU , TREBUIE SA FIE MODIFICATA . Dificil ptr Paul al-6-lea sa se opreasca aici . In primavara lui 1964 , el incurajeaza convocarea unei a doua intruniri a comisiei , largita cu sapte noi membri . Grupul se reuneste , tot in secret , din -3 in 5- aprilie-1964 , la Colegio Pio Latino , un imobil prost incalzit din apropierea Vaticanului . Printre noi membri figureaza 5 preoti , dintre care , Berhard Haring-[51-ani] , teolog redemptorist , prieten a lui Joseph Ratzinger , ,,expert'' in cadrul conciliului , invitat personal de papa Paul-al-6-lea si canonicul Pierre de Locht [48-ani] , profesor de pastorala familiala din/la Louvain , un apropiat al cardinalului Suenens . Cei doi sunt reformatori . Haring , agita spiritele dezvoltand ideea , sprijinita pe biologie , ca uniunea conjugala este destinata procrearii , dar nu si actul conjugal in sine . Secretarul parintelui Riedmatten , redacteaza o dare de seama de -19- pagini foarte prudent , asupra respectivei teme: DOCTRINA TREBUIE APROFUNDATA FARA A RUPE TRECUTUL........ . Dupa cateva zile , ziarul londonez -The Times- publica un interviu rasunator al monseniorului Thomas Roberts , fostul arhiepiscop de Bombay , sustinator al contraceptiei . Reactiile sunt nenumarate . Cea a cardinalului Ottaviani , paznicul de neclintit al dogmei , este indelung comentata in revista italiana -VITA- , declarand ,,CA TREBUIE ABANDONATA ORICE SPERANTA CA BISERICA SA INGHITA VREODATA PILULA''. Conducatorul Sfantului Oficiu , al-11-lea dintr-o familie de 12 copii , se multumeste sa explice ca , daca ar fi existat pe atunci metodele contraceptive , el insusi nu ar fi venit pe lume niciodata .... . Controversa il ingrozeste pe Paul-al-6-lea , care ii convoaca de urgenta , prin telegrame , pe cei 13 membri ai comisiei marite cu alti doi teologi , ptr data de -13-14-iunie-1964 . Aceasta a treia misiune are loc la -Domus Mariae- din Roma si are ca scop potrivit cardinalului Amleto Cicognani , secretar de stat , sa aplaneze controversa din care rezulta opinii in masura sa ,,,Tulbure fiii Bisericii''' . Dar rezultatul va fi invers decat cel scontat . Anumiti teologi , cum ar fi moralistul german Joseph Fuchs , isi schimba parerile , altii regreta ca nu se tine seama de progresele cercetarilor stiintifice asupra subiectului . In a treia zi , ptr a face dezbaterile sa avanseze , Riedmatten supune doua chestiun la vot . Pilula este din punct de vedere moral acceptabila ? . Noua membri ai comisieie raspund -NU- , doi dintre ei raspund -DA- , si trei refuza sa transeze/pronunte . Papa , oare trebuie sa-si de-a girul in problema pilulei ? Dintre ei -14- raspund -NU- , dar -6- ar dori ca papa sa mai astepte inainte de a adopta o pozitie definitiva . Paul-al-6-lea este nelinistit . Pe -23-iunie , intr-un discurs rostit in fata colegiului cardinalilor , el face cunoscuta public existenta comisiei si obligatia ei de a studia chestiunea limitarii nasterilor , ,,,Despre care vorbeste toata lumea''' . Dar el delimiteaza lucrurile : -DACA PROBLEMA ESTE ,,IN STUDIU'' , NU SE PUNE IN DISCUTIE CONTESTAREA REGLEMENTARILOR IN VIGOARE : - NU AVEM NICI UN MOTIV SA CONSIDERAM REGULILE STABILITE DE PIUS-12-LEA CA FIIND PERIMATE , ELE TREBUIE CONSIDERATE CA VALIDE , CEL PUTIN ATATA VREME CAT NU NE VOM SIMTI OBLIGATI SA LE MODIFICAM....... . Aceasta prudenta oratorica nu este exagerata , dar ea sporeste confuzia generala . Mai intai , discursul lui Paul-al-6-lea reprezinta o incurajare implicita ptr toti cei care doresc ca Biserica sa evolueze : Daca papa indeamna la meditatie , inseamna ca exista un subiect de reflectie . Apoi , ea s-ar traduce in ochii lumii , ca o descumpanire a Sfantului Parinte in ezitarile sale dramatice .-------------------------------------------------------------UN NOU PROCES GALILEO GALILEI ??---------Pe 23-octombrie-1964 , cand parintii participanti la conciliului trebuie sa trateze chestiunea casatoriei in cadrul discutiilor ,,Schemei-13'' , care avea sa devina cunoscuta ca -GAUDIUM ET SPES- , papa instiinteaza ca reglementarea nasterilor este tratata de o comisie -AD-HOC- si ca parinti conciliari nu au de ce sa mai abordeze subiectul . Agitatie in randurile acestora din urma : -Conciliul poate discuta despre casatorie fara a vorbi de contraceptie ? In plus , incredintarea subiectului unei comisii exterioare nu inseamna dezavuarea episcopilor ? Pe -28 si 29-octombrie , ca intr-o batalie finala a unui razboi pierdut , 17 oratori iau cuvantul sub bolta bazilicii San Pietro : -conservatori ca Ruffini , Browne sau Ottaviani in persoana , [ptr care nu se pune problema de a se atinge de MAGISTER] dar si persoane mai deschise , cum ar fi patriarhul Maximos -al-4-lea , cardinalii Leger , Alfrink sau Suenens , care exclama patetic : VA CONJUR , FRATII MEI , SA EVITAM UN NOU PROCES GALILEO GALILEI . Dezbaterea inceteaza , precum dorise papa . Dar el nu poate trece cu vederea ca opiniile cele mai reformatoare au declansat ropote de aplauze . In noiembrie , preocupat sa ajunga la un consens , Paul -al-6-lea ii cere lui Riedmatten sa extinda comisia la -58- de membri . Acest nou grup se intruneste din -25 pina in 28-martie-1965 in Colegiul Spaniol , o constructie noua , departe de centrul Romei . Din comisie fac parte 2 episcopi , 22 de preoti si 34 de laici , printre care 13 medici , 3 ginecologi , 2 psihiatri , si 5 femei ---- o adevarata revolutie . La o sugestie a parintelui Locht , existau 3 cupluri invitate in ,,,calitate de cupluri''' si anume : -Laurent si Colette Potvin din Canada- , -Patrick si Patty Crowley din Statele Unite- , -Charles si Marie Rendu din Franta- , de altfel , surprinsi si intimidati sa figureze in acest areopag . Proasta dispozitie a organizatorilor -[care ajunge pina la despartirea cuplurilor pe timpul noptii] , demonstreaza prapastia existenta intre persoanele prezente si subiectul tratat . Dar asa stau lucrurile , sotiile vor dormi intr-o manastire invecinata . Cei drept , glumeste Patricia Crowley spunand , ASTA-I CEL MAI BUN MIJLOC DE A CONTROLA NASTERILE . In sala lunga si incomoda a Colegiului Spaniol , unde participantii iau loc de-a lungul zidului-[adica in fata vorbitorului aflat in picioare] , munca se dovedeste intensa , iar dezbaterile sunt deosebit de aprinse . Printre cele -12- chestiuni puse in discutie , una este exploziva : Doctrina Bisericii asupra subiectului contraceptiei este reformabila ? O sondare a opiniilor teologilor de fata este exprimata prin -12- voturi pentru , si -7- impotriva . Pentru majoritatea participantilor nu este cazul , ceea ce s-ar traduce prin , ,,Reiterarea condamnarii trecutului,, , dar/si oricum ar fi ea , Roata Istoriei se invarteste , iar in anumite cazuri , chiar se poate repeta . Pe 28-martie , comisia este primita in audienta la Vatican de papa Paul-al-6-lea , care-i face cunoscuta sustinerea sa , presandu-i pe membri ei sa-si continue reflectiile ,,,in deplina obiectivitate si libertate spirituala'''. Papa insista asupra urgentei deciziilor ce trebuie luate : NU PUTEM LASA CONSTIINTA OAMENILOR EXPUSA INCERTITUDINILOR CARE , AZI , DE PREA MULTE ORI , IMPIEDICA VIATA CONJUGALA SA SE DESFASOARE POTRIVIT VOINTEI DOMNULUI . Pentru toti cei prezenti , incurajarile suveranului pontif merg in sensul indicativ al teologilor : -Venise ceasul shimbarilor . Aceasta este si concluzia parintelui Riedmatten in raportul sau final : -CONSERVATORI SAU PROGRESISTI , TEOLOGI SAU LAICI , TOTI SUNT CONVINSI DE NECESITATEA CA BISERICA SA SE PUNA IN MISCARE........ etc .----va continua .