16 ianuarie 2011

Secretele Vaticanului 8/2

SECRETELE VATICANULUI 8/2. Comisia se dizolva ptr un an . Exact timpul necesar cardinalului Ottaviani de a organiza riposta , cu ajutorul unui membru al comisiei , parintele John Ford , teolog american si conservator inveterat ptr treaba asta . Cand membrii comisiei se intrunesc ptr o sesiune finala , pe 13-aprilie-1966 , tot la Colegiul Spaniol din Roma , ei afla ca regulie jocului se schimbasera : - ei insisi nu mai sunt decat niste ,,experti'' , si parerea lor a devenit consultativa , concluziile lucrarilor apartinand unui grup de -16- cardinali si episcopi numiti de papa . Printre cei -16- , in afara de Ottaviani in persoana , figureaza Suenens-[Bruxelles] , Heenan-[Londra] , Dopfner-[Munchen] , Gracias-[Bombay] , Dupuy-[Albi] , Dearden-[Detroit] si in coada listei , Wojtyla-[Cracovia]. Dar manevrele tactice ale lui Ottaviani nu pot masca realitatea : - o mare parte din teologii membri ai comisiei manifesta de acum inainte indoieli fata de caracterul ,,,INTRINSEC NECINSTIT''' al contraceptiei . La doua intrebari , menite sa precizeze pozitia celor prezenti , si anume , daca doctrina este cu neputinta de reformat si daca prin contraceptie se violeaza legile naturii , 15 dintre acesti teologi raspund ,,NU'' , contra 4 care raspund ,,DA''. In plus raportul unei anchete ambitioase si incontestabile asupra starii de neliniste a femeilor catolice , realizata de una dintre cele trei femei membre ale comisiei , americanca Patty Crowley , Presedinta Asociatiei Christian Family Movement , va impresiona mai multi experti : Nimeni nu mai poate sustine , dupa cele -3000- de marturii raportate de ea , ca metoda Ogino statisface cuplurile . Si colega sa canadianca , Colette Potvin , rezuma aceasta stare de neliniste : - CAND O SA MURIM , DUMNEZEU O SA NE INTREBE : ,,,AI IUBIT IN VIATA ?''' si nu  ,,,TI-AI LUAT TEMPERATURA ?''' . Apropiatul sfarsit al sesiunii , din primele zile ale lunii iunie 1966 , este marcat de o intensificare a tensiunilor . La inceput , au loc schimburi de cuvinte inveninate --- se intampla uneori ca membrii comisiei sa se acuze reciproc de ,,,ipocrizie''' . Unii , cum ar fi John Ford refuza definitiv orice incercare de compromis . Chiar inaintea sesiunii finale , parintele Marcelino Zalba , iezuit spaniol , ostil cu inversunare oricarei schimbari , avanseaza un argument fundamental : SI CE FACEM CU TOATE ACELE SUFLETE PE CARE LE-AM TRIMITE IN INFERN , DACA ACESTE NORME NU AR FI VALIDE ? La care Patty Crowley ii da replica , fara sa bata in retragere : - PARINTE ZALBA , SUNTETI CU ADEVARAT SIGUR CA DUMNEZEU V-A EXECUTAT TOATE ORDINELE ? Pe de o parte --Ponderea ratiunii-- , pe de alta , --Increderea in Biserica . Dialogul devenise imposibil , iar argumentele , ireconciliabile . Pentru conservatorii ajunsi minoritari , nici nu se pune problema unei sinteze . Papa nu va intra in posesia textului la care spera , rod al unui colectiv de acum inainte de negasit , ci a trei texte distincte si contradictorii : -Inainte de toate , un raport asa-zis ,,,Al Minoritatii''' redactat de un John Ford pasionat si uneori agresiv , semnat de prelatii Visser , Zalba si Lestapis , raport care refuza sa schimbe doctrina , si sa deprecieze invatamintele bisericii , subliniind cu tarie riscul unei fisuri a institutiei --- apoi o respingere a acestui text de catre ,,,majoritatea''' , care afirma ca respectul fata de legile Bisericii , ale multor cupluri , adesea ,,,distruge alte valori''' --- in fine --- un text intitulat -PATERNITATE RESPONSABILA- , redactat de majoritatea , dezvolta cu prudenta ideea ca ,,,Moralitatea raporturilor sexuale in cadru casniciei isi capata semnificatia intr-o viata conjugala fecunda , practicata in spiritul unei paternitati responsabile generoase si prudente'''........ . Martorii afirma ca acest ultim text a intrunit -52- de voturi contra -4- , dar nu s-a putut gasi nici-o consemnare a respectivului vot . Cert este ca , pe -20-iunie , cand episcopii si cardinalii se intrunesc in sedinta plenara , majoritatea lor inclina spre deschidere : -Monseniorul Fuchs , monseniorul Gracias , monseniorul J.Lefebvre.........si alti . Vineri , 24-iunie-1966 , dupa o ultima tentativa de blocare initiata de cardinalul Ottaviani , cei -16- se pronunta : -CONTRACEPTIA ESTE IN MOD ,,,INTRANSEC''' NERECOMANDABILA ? Raspunsul este ,,NU''-[-9-voturi contra -3- si -3- abtineri]. -CONTRACEPTIA SE SITUEAZA IN CONTINUITATEA TRADITIEI SI AUTORITATII MORALEI A PAPEI ? Raspunsul este ,,DA''-[-9- voturi contra -5- si o abtinere]. -MAGISTERUL TREBUIE SA SE PRONUNTE CAT MAI REPEDE CU PUTINTA ? Raspunsul este ,,DA''-[-14- voturi contra unul]. Pe -25-iunie , dupa dineul de inchidere , fiecare se intoarce la el acasa , convins ca contribuie la indreptarea istoriei in directia cea buna . Cu toate acestea , pe -28-iunie , cand cardinalul Dopfner si parintele Riedmatten ii vor preda papei concluziile lucrarilor , insotite de -12- volume legate , continand rapoartele  notele si inregistrarile , reprezentand rodul muncii comisiei de -3- ani , primul ii va spune celui de-al doilea : AM IMPRESIA CA SFANTUL PARINTE SE DOVEDESTE FOARTE NESIGUR........ . Cei drept , Paul al-6-lea a fost dintotdeauna nesigur . Pe -3-octombrie-1965- ii declarase ziaristului italian Alberto Cavallari , de la Corriere della Sera  urmatoarele : SE EFECTUEAZA MULTE STUDII ASUPRA CHESTIUNII , DAR NOI TREBUIE SA LUAM O DECIZIE --- SI PTR A DECIDE , NOI SUNTEM SIGURI . Pe -26-noiembrie- , Paul-al-6-lea ii declarase lui Antoine Wenger , redactor-sef al publicatiei -LA CROIX : NU S-A ROSTIT INCA ULTIMUL CUVANT , PTR CA NOI NU AM LUAT DEJA DECIZIA . Membrii comisiei abia daca ajung pe la casele lor . Pe -1-iulie-1966 , cardinalul Ottaviani prezinta suveranului pontif un nou text , spulberand toate concluziile acestora . Inaltul magistrat al Sfantului Oficiu are acces direct la papa Paul-al-6-lea , care-l cunoaste de pe timpul razboiului si l-a ascultat intotdeauna cu atentie . Batranul soldat al Curiei -- in care intrase in 1922 -- se inconjurase de -4- prelati care votasera ,,NU''-[Ford , Visser , Zalba si Lestapis] si de teologul Ermenegildo Lio , cel care propusese conciliului cu -4- ani mai inainte , sa nu schimbe nimic , orice s-ar intampla . Acest grup restrans obtine o prima victorie pe -21-octombrie-1966- , cand papa , primind in audienta SOCIETATEA ITALIANA de OBSTRETICA si GINECOLOGIE , aprecieaza in mod public munca depusa de comisia pontificala...........ale carei concluzii , declara el linistit ,,,nu pot fi considerate ca definitive''' . Ele necesita , spune papa , ,,,un studiu suplimentar''' . Stupoare generala . Despre ce nou ,,,studiu''' , vorbeste Sfantul Parinte ? Un comitet secret alcatuit din -opt- membri isi incepe lucrarile in jurul lui Ottaviani care , in iunie 1967 , prezinta papei -15- file , cu accente atat de ,,,dure''' . Paul-al-6-lea , inspaimintat de reactiile negative pe care le starneste in anturajul sau , intruneste o noua comisie formata din -12- experti cu preocupari mai curand pastorale decat juridice , care va elabora un nou document . Monseniorul Casaroli , responsabil deosebit de prudent al sectiei de afaceri publice din Secretariatul de Stat , este cel care da acestui text forma finala in ianuarie 1968...... . La vremea aceea , nimanui nu-i trece prin cap ca Paul-al-6-lea mai poate da inapoi . Unul dintre cei mai buni prieteni ai sai , filozoful Jacques Maritain , se declara ptr schimbare . In aprilie 1967 , NATIONAL CATHOLIC REPORTER , da publicitatii concluziile comisiei --- stire in exclusivitate , probabil deloc inocenta , care provoaca in acelasi timp mania Curiei si angoasa papei . In iulie 1967 , teologul elvetian Georges Cottier --- viitor consilier personal al lui Ioan Paul-al-2-lea --- publica un articol in -NOVA ET VETERA- , revista fondata si condusa de cardinalul Charles Journer , el insusi sustinator al pilulei : -INTERVENTIA PRIN CALCULE-[temperaturi]-SAU PRIN MIJLOACE CHIMICE-[pilule]- , PRESUPUNE ACEEASI ATITUDINE TEHNICA ---- ADICA , UN PROCEDEU CARE INTRERUPE TEMPORAR FECUNDITATEA CARE NI SE PARE , DECI , LEGITIM........... . Un om va avea cuvantul greu de spus in privinta deciziei finale , acesta fiind cardinalul Wojtyla . Paul-al-6-lea nutreste o deosebita consideratie si prietenie ptr acest polonez , pe care il face cardinalul in mai 1967 . Arhiepiscopul de Cracovia , la inceput blocat de tracasarile politienesti ale autoritatilor tarii sale , apoi retinut de celebrarea unui mileniu de atestare documentara a Poloniei , nu putuse sa asiste la sesiunea finala a comisiei din mai-iunie 1966 . El ii aduce la cunostinta papei ca nu impartaseste concluziile comisiei si ca el insusi , daca ar fi fost prezent , ar fi votat impotriva aprobarii contraceptiei de catre Biserica . Wojtyla cunoaste subiectul . In Polonia , cartea sa -DRAGOSTE SI RESPONSABILITATE- agita intr-un fel spiritele . Cursurile sale de teologie morala de la Universitatea din Lublin se desfasoara cu sala arhiplina . La Cracovia ii reuneste , din propie initiativa , pe preoti si medici , alcatuind o comisie in dioceza sa , comisie care va munci cateva luni asupra subiectului , inainte de a transmite personal papei o sinteza a lucrarilor , pe -19-februarie-1968 . Textul , redactat in franceza , se intituleaza FUNDAMENTELE DOCTRINEI BISERICII CU PRIVIRE LA PRINCIPIILE VIETII CONJUGALE . Concluzia sa , pe scurt este : CONCEPTIA CONTRAVINE DEMNITATII FIINTEI UMANE . Sa fi fost o pura intamplare , ca papa dizolva cateva zile mai tarziu diferitele grupuri de experti intruniti sa dezbata subiectul ? Dosarul pare sa fie brusc ingropat . La Roma , nimeni numai discuta despre el . Cardinalul Suenens , care simte ca e ceva putred , ii scrie lui Paul-6-lea pe -19-martie ptr a-l pune in garda impotriva oricarei decizii unilaterale si ptr a-i propune sa supuna viitorul sinod , pe linia conciliului , chestiunea controlarii nasterilor si cea a celibatului preotilor . Scrisoarea sa va ramane fara raspuns . De fapt , textul lui Wojtyla sosise putin mai tarziu . Textul provizoriu al viitoarei enciclice -HUMANAE VITAE- era gata pregatit si numai cateva pasaje vor fi inspirate de textul polonezului . Chiar daca anumiti preoti cracovieni se felicita intre ei , structura enciclicei -HUMANAE VITAE- ramine cea a minoritatii comisiei , formulata si atenuata de catre monseniorul Casaroli si articulata in jurul intangibilitatii doctrinei bisericesti. Wojtyla va regreta . Mai mult filozof decat teolog , el nu se complace in defensiva legalista si formalista a traditiei , nici in referiri orbesti la legea naturala , ci incearca sa inscrie subiectul intr-o perspectiva pozitiva , dinamica fondata pe experienta umana . Din punctul sau de vedere conceptia trebuie proscrisa , fiindca ea disociaza in mod voluntar si artificial procrearea . Prin aceasta se aduce atingerea demnitatii umane . Reflectia nu este lipsita de originalitate , dar ea ajunge la acelasi rezultat negativ : REFUZUL BISERICII OFICIALE DIN -29-IULIE-1968- , DE A ACCEPTA CONTRACEPTIA ARTIFICIALA . Dupa -5- ani de cercetari aprofundate , ezitari pastorale , controverse teologice , tergiversari apostolice , polemici mediatice , dezbateri publice si zvonuri diverse , enciclica -HUMANAE VITAE- a provocat mai intai o enorma surpriza tuturor acelora care luasera parte , direct sau indirect , la elaborarea sa . La New-York , cand este trezita din somn la ora -4- dimineata de un ziarist de la -ASSOCIATED PRESS- , Patty Crowley este cumva mirata , mai degraba siderata : -NU-MI VINE SA CRED- . In ziare , in lumea politica , printre universitarii care abia iesisera din mai 1968 , Biserica Catolica se manifesta in mod brutal impotriva curentului epocii sale . Oricine isi da seama ca papa condamna astfel , complet pe neasteptate , relatiile sexuale in afara casatoriei , practica sexuala desprinsa de procreare si recurgerea la contraceptia artificiala ...........in vreme ce zidurile capitalelor europene sunt inca mazgalite de acele graffiti ale primaverii : -ESTE INTERZIS SA INTERZICI , PLACERI FARA CONSTRANGERI.....etc. Enciclica se dovedeste a fi cel putin trista eroare in privinta alegerii momentului..... . Criticile se inmultesc in Marea Britanie , in Tarile de Jos , in Belgia , in Germania si in Statele Unite --- unde teologul Charles Curran convinge mai multi colegi , printre care Bernard Haring , sa semneaze o declaratie incendiara , punand in discutie autoritatea papala . Criticile sunt atat de virulente incat Yves Congar se multumeste cu o nota in atentia episcopilor francezi asupra validitatii , in aceste conditii a ,,,receptarii''' textului in cadrul Bisericii : -NU S-AR CUVENI , IN RESPECTUL TEOLOGIEI , SA SE OBTINA ACORDUL POPORULUI DE CREDINCIOSI-[Sensus Fidei] PENTRU CA UN ASTFEL DE TEXT SA FIE ,,,ACCEPTAT''' ? Intr-o carte publicata dupa -40- de ani , cardinalul Cottier , fostul teolog personal al lui Ioan Paul-al-2-lea , isi va aminti cu emotie suferinta incercata de Paul-al-6-lea in fata vacarmului declansat de -HUMANAE VITAE . Paul-al-6-lea era oare informat asupra starii de spirit a catolicilor din acea vreme ? Mai putea crede ca ar fi fost cu putinta intoarcerea in trecut pe un teren atat de nesigur precum cel al moralei familiale ? Cu ocazia conferintei sale de presa din -25-iulie-1968 , monseniorul Lambruschini declara : -TOTI CEI CARE , IN DECURSUL ULTIMILOR ANI AU FACUT IMPRUDENTA DE A-I INVATA PE OAMENI CA UTILIZAREA PRACTICILOR ARTIFICIALE PTR REGLEMENTAREA NASTERILOR ERA-[este] LICITA , SI , AU ACTIONAT IN CONSECINTA LA CONDUITA LOR PASTORALA SI IN FUNCTIA CONFESIONALA ,---  EI TREBUIE SA-SI SCHIMBE NEAPARAT ATITUDINEA ..............................CE SA MAI CREADA CUPLURILE CATOLICE BAVAREZE , DE EXEMPLU , CARDINALUL DE MUNCHEN , CARDINALUL DOPFNER IN PERSOANA -- [predecesor lui Joseph Ratzinger] --  CE LE DADUSE IN MOD EXPLICIT UNDA VERDE PTR FOLOSIREA CONTRACEPTIVELOR IN CADRUL CASATORIEI ? Conferintele episcopale , intrunite uneori in regim de urgenta , au incetat sa atenueze aceste proteste , cu mai multa sau mai putina putere de convingere . Unii aplaudau textul enciclicei-[Irlanda , Polonia , Spania , Noua Zeelanda] , altii au minimalizat importanta-[Austria , Belgia , Quebec , Italia] , dar au fost si dintr-aceia care au venit in completare cu texte mai mult sau mai putin ambigue-[Anglia , Statele Unite , Germania , Elvetia] . In Franta , episcopii intruniti la Lourdes , in noiembrie 1968 , au publicat o nota pastorala stipuland ca ,,,metodele contraceptive ramin ptr totdeauna o manifestare a dezordinii''' , dar ca ,,,aceasta dezordine nu este intotdeauna culpabila''' . Un mod abil , chiar disperat , de a nu se rupe de enoriasi . Zadarnic . Cea mai mare parte a pastorilor , episcopilor si preotilor , cel putin in tarile dezvoltate , ajung la aceeasi constatare catastrofala : -Reculul autoritatii papale printre credinciosi --- profunda confuzie a cuplurilor practicate --- nesupunerea generala a tinerilor catolici pe terenul moralei sexuale . Si uni si altii parasesc masiv -- si definitiv -- confesionalele . La cebun sa se mai spovedeasca daca se violeaza un precept care nu este ,,,nici ireformabil , nici infailibil'''? - Daca episcopii insisi sunt de parere ca se poate viola invatatura Bisericii fara a fi declarat ,,,culpabil'''? Va fi nevoie de ani de zile si de perseverenta papei Ioan Paul-al-2-lea ptr ca o noua generatie de episcopi si de pastori sa convina , in cele din urma , enciclica lui Paul-al-6-lea se dovedea , in fata evolutiei moravurilor sexuale si matrimoniale , ,,,lucida''' , ,,,premonitorie''' , chiar ,,,profetica''' . Dar in decursul acelorasi ani , aparitia unui nou rau -SIDA- a schimbat datele problemei , punand Biserica in fata unor probleme nemaintalnite pina atunci . Fara indoiala , in joc ramine valoarea sacra a iubiri intre oameni --- adica , ideea centrala a enciclicei -HUMANAE VITAE- . Un ideal nu devine invechit , ptr ca , iese din sfera normelor umane . Oare , Paul-al-6-lea ar mai fi redactat acelasi text daca ar fi stiut ca virusul -HIV- avea sa-si faca aparitia imediat dupa conciliul ?...----------------Biografia dat----GREMION CATHERINE et TOUZARD HUBERT -L'Eglise et la contraception :l'urgence d'un changement -Bayant-2006.-------GROOTAERTS JAN , MARTELET GUSTAVE , ROUCHE MICHE et POUTHIER ,JEAN-LUC-Contributions au recueil Paul-6- et la modernite dans l'Eglise-[Colloque des 2-4 juin 1983], Ecole francaise de Rome , palais Farnese , 1984 . ----LESOURD PAUL et BENJAMIN JEAN MARIE -Paul -6-[1897-1978] France Empire , 1978 . -------McCLORY ROBERT-Rome et la contraception . Histoire secrete de l'encyclique -Humanae-Vitae- ed de l'Atelier-1998 .------NOONAH JOHN-Contraception et mariage . Evolution ou contradiction dans la pensee chretienne ?-Cerf-1969.