11 aprilie 2011

Decizii Eronate ale Istoriei 28



Dupa cum scria Tucidide , in secolul al-5-lea , mai multi credinciosi ai Templului Iunonei , din insula Kerkyra-[astazi Corfu] si-au pus capat zilelor atunci cand au inteles ca au pierdut orice speranta . In haosul care domnea in Templul Poporului , din Georgetown , Guyana , in noiembrie 1978 , carismaticul lider Jim Jones si-a convins cei peste 900 de discipoli ai sai , sa bea bautura racoritoare ,,Kool-Aid'' in care au adaugat o substanta numita cianura . Jonestown a fost , probabil , un microcosmos al nemultumirilor acumulate in anii '70 : Radicalismul Panterelor Negre se combina cu inceputurile evanghelizarii televizate , cu stilul ,,hippiotilor'' din anii '60 si cu aparitia unor culte stranii . La toate acestea se adaugau , violenta profunda a acelei perioade si credinta netarmuita intr-o apocalipsa nucleara . Statele Unite era cu un picior in afara Vietnamului , cu orasele in fierbere , cu politicieni de frunte si lideri spirituali asasinati , cu prestigiul si valori grav afectate . Ar fi o viziune prea simplista s-a dam vina pe un singur om , cum s-a facut de atatea ori , s-au chiar pe nebunia discipolilor sai . Oricum , cca 900 de oameni s-au otravit cu buna stiinta , crezand ca vor ajunge in lumea cea buna . Deocamdata , din credinta unui om , se stie unde au ajuns . Jones nu propovaduia gloria divina . Predicile lui avea , mai degraba , un mesaj apocaliptic si politic pe deasupra . Cei care au baut ,Kool-Aid' -[cu exceptia nefericitilor copii carora otrava le-a fost turnata cu forta pe gat de propiile mame/parinti] --- ar fi nascut o ipoteza credibila ptr ei --- adica , actul lor criminal s-ar traduce printr-o ,,Sinucidere Revolutionara'' ce trebuia sa devina destul de clara , ptr un anume ideal .  Daca orice speranta era pierduta , in cele din urma n-au mai avut de ales , si si-au pus capat zilelor . Cei mai putini care au reusit sa scape , nu au furnizat prea multe dovezi ca oamenii ar fi fost fortati sa se sinucida .
Jim Jones s-a nascut in Indianapolis . La ineputul anilor "60 s-a implicat activ in politica radicala a americanilor de culoare si -- fiind alb -- a fost persecutat-[in special] ptr ca a participat-[influentat]la un miting organizat de Paul Robertson in Chicago . A fost influentat de asemenea si de ,,Autoproclamatul Mesia Negru'' , ,,Parintele Divin'' , contemporan al lui Marcus Garvey , si unul dintre cei care credeau cu tarie in lupta ptr salvarea negrilor --- exista ideea ca , nu exista nici un viitor ptr populatia de culoare a negrilor din SUA , si ca ei ar trebuii sa emigreze . Din 1962 , Jones a petrecut 2 ani in Brazilia , cautand loc ptr a stabili o colonie . El a organizat in orasul natal ,,Templul Poporului'' , un amestec de radicalism penticostal cu fata umana , organizand cantine sociale , cu o agenda politica dedicata drepturilor omului si angajandu-se intr-un razboi impotriva segregationismului . In 1964 , Jones a gasit o propietate in Mendocino , California , dupa ce a refuzat un teren donat langa San-Francisco , deoarece era un teren expus atacurilor nucleare . O caravana de familii , formate in special din negri , l-au urmat in Mendocino . Cu timpul , li sa alaturat refugiati din contracultura californiana --- adica familiile albilor din clasa medie , ce a coabitat cu timpul intr-un mediu destul de straniu , cu muncitorii negri refugiati din Indiana . Era departe de a fi o comunitate idilica , insa s-a dezvoltat si , in 1970 , a fost deschis un centru in San-Francisco , pe Geary Street . Multi oameni l-au putut auzi pe Jim Jones expunandu-si acolo ,,Socialismul radical si viziunile apocaliptice'' . El cauta , in continuare , o iesire din Babilonul modern , cum numea SUA si , pe masura ce faima sa crestea in California , a descoperit un loc ptr colonia sa , in Guyana , unde avea sa pregateasca viitorul teren colonial . California s-a dovedit fertila nu doar in privinta vitei-de-vie , pe care ,,Templul Poporului'' a cultivat-o --- vanzand apoi strugurii --- , dar si de discipolii care cumparau inregistrari cu predicile lui Jones . O mare parte din averea agonisita de Templu , provenea din donatiile trimise de credinciosii zelosi si creduli --- si sa nu uitam insa ca , era perioada cand aparuse teleevanghelistul Jimmy Swaggart si altii . Pe el il manau ideile revolutionare socialiste , radicalismul negru si dorinta de a evada din ,,Babelul american'' al infernului capitalism . Nu trebuie sa ne mire ca prin anii "70 , acesta era ca un ,,cocktail ideologic'' ametitor ptr multi , mai ales ptr americani . De fapt , Jones , s-a implicat profund in politica , mai precis in alegerea lui George Moscone-[primar al orasului San Francisco] . Aceasta implicare a expus atentia generala a finantelor si a stilului de viata a adeptilor Templului . Jones avea teluri mult mai radicale , decat multi dintre politicienii de la conducere , deoarece avea tendinta de a-si atrage antipatii-[mania grandorii]. Banii deturnati in proportie tot mai mare catre misiunea din Guyana-[si cateva dezertari spectaculoase] din cadrul Templului , au starnit curiozitatea presei . Se parea ca , se pregatea o investigatie fiscala serioasa a Templului . Tot atunci , Jones s-a intalnit cu Huey Newton , unul dintre liderii Panterelor Negre , in Cuba , dar predicatorul nu era interesat sa lupte cu armele impotriva statului . In 1978 , discipolii sai cei mai apropiati au inceput sa plece spre Guyana . In ciuda ideilor lui Jones , nu avea sa existe nici un pamant al fagaduinte ptr oamenii Templului . Ajunsi la fata locului[misiune] , colonistii s-au confrunta cu lipsuri de tot felul , la fel ca si predecesorii lor , care fugeau in trecut din calea persecutiilor religioase .  Parintilor-Pelerini --adica -colonistii americani - sositi in 1620 la bordul vasului ,,Mayflower'' , nu le-ar fi mers prea bine daca la prima aniversare a coloniei Plymounth ar fi trebuit sa aiba de-a face cu presa si fiscul . Autoritatile din Guyana s-au implicat in lupta ptr custodia copiilor racolati de catre parinti , ptr anumite scopuri ideologice . Rudele ingrijorate au reusit sa convinga un congresman si o echipa de televiziune sa mearga sa vada cum stau lucrurile cu Templul Poporului . Astfel congresmanul Leo Ryan , insotit de un grup de jurnalisti , au plecat in explorare in luna noiembrie[16] . S-au declansat negocieri inversunate , s-au rostit acuzatii vehemente --- in cele din urma , sa ajuns la o intelegere , si i sa permis lui Ryan sa plece . Insa pe pista aeroportului , grupul care-l insotea pe congresman a fost inconjurat de o multime de discipoli inarmati ai lui Jones , adusi acolo cu un tractor cu remorca , iar unul dintre dezertori a deschis focul impotriva lui Ryan si a jurnalistilor , omorand -3- dintre acestia , pe Ryan si pe unul din dezertori . Se pare ca incidentul a fost planificat cu multa atentie de Jones , ptr a-i instiga suficient de mult pe discipolii sai ca sa i se alature in ,,sinuciderea revolutionara'' pe care o pusese meticulos la cale inca din luna precedenta . Cu o saptamina mai inainte , tocmai sosise un butoi de 45 de kg de Cianura de Potasiu , alaturi de erbicidele si ingrasamintele necesare agriculturii . Se pare ca Jones suferea de o afectiune grava , in faza terminala . Se stia ca grupul sau , avea sa fie hartuit permanent , si niciodata nu va putea trai acolo . A avut loc o intrunire tensionata , pe parcursul caruia , Jones le-a spus discipolilor sai , ca in tabara urmeaza sa fie parasutati militari trimisi sa-i aresteze s-au ucida . Unii s-au revoltat impotriva planului , cativa dintre ei reusind sa scape , cu o parte din rezervele financiare ale Templului , cu intentia de a le da URSS-ului , insa au fost prinsi si arestati . O femeie care se ascundea in Georgetown de sotul ei , membrul al organizatiei ,,Rudelor Ingrijorate'' , s-a sinucis dupa ce si-a omorat copiii cu un cutit de macelarie . Reprezentantul american ptr probleme de presa al Templului a convocat o conferinta in Modesto , California . Dupa ce a incercat sa apere-[si a esuat] Templul impotriva inevitabililor acuzatii --- cum ca ar fi o secta de fanatici --- , el le-a tinut un discurs jurnalistilor prezenti : ,,,Nu ma pot disocia de persoanele care au murit , si nici nu vreau --- discipolii nu erau nici fanatici spalati pe creier si nici sectanti , iar Templu in sine nu era o secta''' . Dupa ce a intrat in baia motelului , ultimul lucru pe care l-a facut , este ca , si-a tras un glont in cap . Treptat , unii dintre supravietuitori au acceptat , dupa multe sedinte de programare psihica , ca au fost inselati de un lider spiritual extremist . Urmasii s-au luptat cu mai multa tenacitate ptr cele 10 milioane de dolari ramase in conturile Templului , decat ptr recuperarea cadavrelor . Avocatul angajat sa puna in ordine finantele Templului , s-a grabit sa ceara un salariu de aproape 500 de mii de dolari , in vreme ce cadavrele a peste 200 de persoane , pe care nu le-a revendicat nimeni , au fost ingropate in morminte nemarcate , cate doua in sicriu . Desigur , cei peste 900 , isi merita locul in aceste pagini , prin sintagma : ,,,Sa bei KOOL-AID cu Cianura de Potasiu , ca un disperat''' . In cel mai rau caz , ar fi trebuit sa infrunte un viitor incert , ceea ce insemna , inchisoare ptr multi dintre ei , intr-o societate pe care o dispretuiau . Ei nu erau drogati , nici hipnotizati , cu toate ca haosul mediatic si senzationalismul au facut ca obiectul lor sa  devina cu totul neclar  ---- totusi cititorul va gasi in aceasta lucrare niste gesturi care mai degraba tin de o cauza nobila , decat de un gest de nestiinta , care a produs daune si au ridicat multe semne de intrebare ce planeaza asupra celor 900 de adepti ai Templului . Ultimele cuvinte ale lui Jones , inregistrata pe banda magnetica exprima astfel : ,,,Ia-ne viata Doamne -- o punem la Picioarele Tale -- Suntem obositi . Nu ne sinucidem . Comitem un act de ,,sinucidere revolutionara '' ptr a protesta fata de conditiile din aceasta lume infama''' . -------Biogr dat--------------HALL, JOHN  R : Gone from the Promised Land : Jonestown in American Cultural History , New Brunswick , Transaction , 1987 . -----LAYTON , DEBORAH :  Seductive Poison : A Jonestown Survivor;s Story of Life and Death in the People's Temple , New-York , Anchor , 1999 .