07 decembrie 2013

Enigme ale Istorie 5

Atmosfera mistica a locurilor cu pricina ,isi pune amprenta asupra unor enigme incat acestea depasesc limitele fanteziei omenesti . Fantomaticul miraj al locului este o permanenta perpetuare a evenimentului respectiv . Nu este de mirare ca aceste taramuri dau nastere unor superstitii si interpretari diversificate . Asadar cel mai mare taram/pustiu al lumii ce tranverseaza Africa de la Antlantic la Marea Rosie si se continua la est prin Arabia este Sahara . Ea se intinde pe 4000 de km de la Antlantic pina la valea Nilului si pe 1500/1800 de km de la nord la sud . Este situat pe de o parte si de alta a Tropicului Cancerului[tropicul de nord]. Aceasta configuratie geografica explica cunoscutele trasaturi continentale supuse unor influente a presiunilor tropicale sahariene avand temperaturi de cca 50/70 de grade Celsius pe nisipul infierbantat . Asemenea tinut nu arata asa in preistoric . O demonstratie care completeaza si adanceste aceasta relatare apare si in lucrarea lui M.Brian[membru al academiei franceze]. Celebru etnolog german Leo Frobenius[1873-1938] , autor al mai multor lucrari despre populatiile africane vechi a fost instiintat de calauzele sale bastinase ca in apropierea locului se aflau asa zise ,,pietre'' care vorbesc , deoarece la rasaritul soarelui ,,ieseau din stanci/pietre'' animale . Aceasta informatie stranie a fost suficient ptr a starnii curiozitatea marelui savant . Forbenius i-a rugat pe bastinasi sa il conduca la acel punct ca sa inteleaga care era cuantumul de adevar s-au de fantezie . Despre ce era vorba ? In fata lui se aflau gravate in piatra figuri de animale reproduse cu mare exactitate si realism . Ele ,,ieseau'' din stanca/piatra doar dimineata devreme fiind invizibile in timpul zilei . Numai razele soarelui le conferea prospetime si viata acestor gravuri . Artisti fixasera in piatra cu precizie desavarsita atitudini si miscari ale acestora disparute cu milenii in urma . Intrebarea care se pune este , cine ? erau acest creatori . Sa fi fost locuitorii Saharei , tuaregii ? Nicidecum . Religia lor proscrie reprezentarea fiintelor de natura vie , interzicand practicarea acestor arte . Existenta gravurilor atesta ca , in timpuri foarte indepartate , cand in locul dunelor de nisip de azi erau mlastini.....cand prin defilee curgeau fluvii/rauri[o perioada nedeterminata] traisera oameni si animale ce au populat intreaga regiune . Din aceasta cauza amintita , se explica si pierderea apei si vegetatiei sahariene , ce au sufocat intreaga regiune . Cea mai frecventa interpretare data picturilor/gravurilor rupestre este ca , ele s-ar datora unor magii in folosul vinatorii . Cu alte cuvinte , ele ar fi slujit exercitarii unei actiuni magice asupra animalului desenat . Astfel omul credea ca capata o anume putere asupra ei cucerind corpul , vitalitatea si sufletul [exemplu nu este unic]. O alta ipoteza despre explicatiile ce se dau picturilor europene si nu numai , sunt intruchiparea simbolica a fortelor religioase care vegheaza rosturile cosmice in initiere tribala . Ne intrebam daca ? n-au existat chiar schimburi la nivel mental artistice intre regiuni atat de indepartate una fata de cealalta ; s-au poate ca , preistoricii europeni nu cumva i-au instruit pe cei africani . S-au dimpotriva , daca nu cumva acestia sunt creatorii adevaratelor imagini rupestre din Dordogne . Analogia functioneaza cel putin in primele perioade ale ,,artei sahariene'' , caci mai tarziu si-au schimbat subiectul si stilul . Mai sunt la randul lor si garamantii , care au stapanit tot nordul Africii , despre care Herodot spunea ca era celebri prin carele si caii lor . Garamantii era un popor de nomazi din sudul Atlasului[Libia] reputati ptr ferocitatea lor ce au debutat in sec 8 i.e.n. , si au atins apogeul in sec 5 i.e.n. , gratiei cavaleriei echipate cu care de lupta[asa zise ,,care garamantice''] care au servit in armata lui Hannibal . Putem emite ipoteza ca din garamanti se trag tuaregii . Printre picturile ramase din acea vreme , unele reprezinta oameni care agita pusti/paruri si steaguri .......oameni care sunt asemanatori celor existenti in ziua de azi . Cert este ca regiunea Hoggar din Sahara Algeriana a fost locuita de cca 4 populatii inainte de a deveni steril . Scenele de vanatoare[mai rare] sunt si ele expresiv redate , iar dansatoarele goale , egiptene ca stil , care executa un dans ritual evoca/invoca prin miscari gratioase , mai curand un balet de curte , decat o sarbatoare salbatica , Fezzan[Libia] , Haut Mertoutek , Hoggar[Algeria] . Daca vechii vanatori din Tassili[Algeria] venerau masiv zeii , pastorii , dimpotriva , pastrasera de la contactul lor cu poporul preegiptean gustul formelor sinuaoase zvelte si lungi . Apar astfel desenate pe pietre , dansatoare cu panasuri ciudate pe cap , facand parte......cine stie......din trupe de teatru peregrine . Asadar , un popor alb s-a suprapus celui negru . Culoarea alba era un semn de ,,ales'' al privilegiului unei caste......unei aristocratii alese . Intr-o maniera groteasca , in fata unei femei albe , danseaza un dansator cu masca neagra complet acoperita in cinstea careia are loc ceremonia . Picturile rupestre se suprapun si pastreaza in ele trecerea acestor populatii ratacitoare , migratoare , care au dat candva atata animatiei Saharei . Ce s-a intamplat cu vanatorii negri....cu pastorii de tip egiptean , cand , catre anul 1200 i.e.n. au sosit garamantii , in zgomotul asurzitor al carelor cu roti ? Ei veneau din Africa de nord , avand o civilizatie eminamente militara organizata ptr cucerire . In galopul carelor garamantice , ei au nimicit/jefuit tot ce le-a stat in cale . Nu intentionau sa se stabileasca la Hoggar , care , pe masura ce scurgea mileniile/secolele deveneau tot mai greu de locuit[lipsa apei , pamanturile secetoase , vegetatia sa se rareasca] ,Sahara devenind un loc de trecere prea inactiv , ptr cine se incumeta sa se instaleze . Pietrele ,,vorbesc'' povestesc despre aparitia primilor veniti[inaintea europenilor] in acest tinut preistoric . Peste caii/carele garamantilor ....peste boii si antilopele de vanatorilor , se suprapune un animal necunoscut pina atunci in Africa numit camila , a carei imagine este atat de bine asociata ideii de pamant al Africii , incat a fost importat din Arabia cu cativa ani inaintea erei noastre . Intre timp ce toate animalele au fugit speriate de seceta , camila , a fost singurul animal care s-a acomodat cu rabdare si docilitate in lipsa urmei de apa , prosperand pina in ziua de astazi , devenind , ca o ,,nava a desertului'' . O istorioara stranie povestita de un cunoscut specialist in preistorie africana , abatele francez Henri Breuil[1877-1961] , relateaza ca , in timp ce faceau popas in desert , oamenii unei caravane de europeni au auzit , catre miezul noptii o alta tabara instalata nu departede tabara lor . In asemenea conditii , curtoazia cere ca noii veniti sa faca o vizita celor sositi mai devreme . Dar misteriosii straini nu s-au manifestat in nici-un fel . Spre dimineata cand si-au ridicat corturile , primi veniti , nu au gasit absolut nimic in acel loc , care sa tradeze prezenta celor sositi de noapte[urme de popas.....cenusa vetrelor.......tarusi...etc]. Oamenii si animale disparuse in liniste ca prin farmec , ca si cum n-ar fi fost . Mai tarziu europeni i-au interogat pe ghizi lor indigeni de prin partile regiunii despre aceasta ciudatenii . Dupa ce s-au prefacut ca nu inteleg despre ce este vorba , apoi ca n-au auzit nici-un zgomot , acestia au sfarsit prin a spune ca a fost caravana ,,Printul Desertului'' , care , venind dinspre sud urca spre nord . Dupa spusele indigenilor ,, Printul Nordului'' era Moise[personaj biblic] , care in fiecare an , la o data anume , coboara spre sud si urca in Egipt . Aceasta misterioasa legenda care dureaza de milenii , este caracteristica Africii , foarte bogata in evenimente/enigme istorice .